Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Eternal Sunshine of the Spotless mind  (läst 4620 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 459
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Eternal Sunshine of the Spotless mind
« skrivet: 15.08.2004 kl. 18.04 »
Såg på lördagen filmen så här är en recension:

Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)
(på finska Tahraton mieli)
Regi: Michel Gondry
Manus: Charlie Kaufman, Michel Gondry
I rollerna: Jim Carrey, Kate Winslet, Gerry Robert Byrne, Elijah Wood, Thomas Jay Ryan, Mark Ruffalo, Kirsten Dunst

Charlie Kaufman nyaste film bevisar på ett eller annat sätt att han är en av Hollywoods bästa manusförfattare. Filmer som Being John Malkovich, Confessions of a Dangerous Mind, Adaptation och nu filmen Eterenal Sunshine of the Spotless Mind bevisar nog det. Manusen är i mitt tycke originella, roliga och ännu till sätter en och tänka. Nog skrytet om Charlie Kaufman. Filmen har regiserats av Michel Gondry och detta är väl hans andra film. Den första Human Nature också skriven en Charlie Kaufman var enligt kritikerna inte så bra men själv tyckte jag verkligen om den och därför hade jag nog förväntningar på denna film. Även om det i rollerna finns personer som Jim Carrey, Kate Winslet, Kirsten Dunn och Elijah Wood. Men villken film.

Filmen berättar om Joel (Carrey) som är blyg, tystlåten och osäker. Han träffar Clementine (Winslet) som är allt det som Joel inte är, vild, skränig och kanske också litet fylld av sig själva. De blir kära i varandra med som det oftast går dör kärleken bort. När sedan Joel märker att Clementine raderat bort minnet av honom blir han sårad, förbannad och bestämmer sig för att göra samma sak. Han vandrar till Lacuna Inc. för att radera bort Clementine. Men när sedan raderingsprocessen kommer igång märker Joel att han inte vill göra det och börjar flytta henne till ställen där hon inte hör hemma.

Filmen är på alla vis bra. Jag har aldrig sett Carrey och Winslet så här bra. Även alla andra är också väldigt bra men det är ändå Carrey och Winslet som bär upp filmen. Elija Wood, Kirsten Dunst och Mark Ruffalo är också suveräna i sina roller. En av styrkan i filmen är nog också det att alla personerna är vanliga. Inga glansbildsmänniskor utan helt vanliga. En sak som också är kul är scenen där de raderar Carreys minne. Där finns inga glittrande datamaskiner med blinkande lampor och annat som annars hör hemma i sådana här science fiction filmer. Det är svårt att förklara denna film. För i mitt tycke är filmens styrkan i hurudana bilder man ser framför sig och känslan man har när man kommer ut från bion. Detta är i alla fall inte en renodlad science ficton film utan mera en kärleksfilm. Science Fiction elementen i denna film finns mera i teman och får mig att börja fundera just på minnen. Är inte minnen det som gör oss till vad vi är? Är det rätt att radera olyckliga minnen och minnen utav personer som sårat oss, osv. En sak till som gjorde mig överraskad är att jag verkligen bryr mig om personerna. Jag VILL att det skall gå bra, jag vill att de skall lyckas och det värsta är väl att jag känner igen mig en del i Joel och hans historia. Se denna film och kom ihåg att kärlek är inte bara ett evigt solsken i ett fläcklöst sinne utan också smärta, glädje, tårar och mycket mer. Det är ju därför det kallas kärlek.

5/5 poäng åt filmen.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

ps

• Antal inlägg: 74
« Svar #1 skrivet: 16.08.2004 kl. 17.16 »
Har inte ännu sett filmen men håller med Kenneth om det att Kaufman är en av Hollywoods (och överhuvudtaget dagens) bästa manusförfattare. Hans idéer är snillrika, hans sätt att behandla sina teman fräscha och underbart vrickade. Det som lite har stört mig (har bara sett Malkovich och Adaption så att det kan hända att jag inte har en aning om vad det är jag talar om) är att det verkar som om han inte riktigt litade på sina egna idéer ända till slut. Både i Malkovich och i Adaption löper allt fenomenalt väl ända tills vi kommer till någon sorts peripatetisk punkt - och så vänder Kaufman om på allt, helt och hållet, men på ett sånt sätt som struntar i allt det fina han dittills utvecklat. Så att vändningen verkar både omotiverad och klumpig, så att den tillochmed nästan förstör hela filmen. Det är som han i någon guide läst eller på någon kurs lärt sig att på sid såoså ska det hända en radikal kursändring så att allt förändras. Vare sig det passar in i det större schemat eller ej.

Så man hoppas innerligt att Eternal (etc) utgör ett undantag i denna kaufmanska regel för att premissen igen verkar underbar.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 459
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #2 skrivet: 17.08.2004 kl. 08.17 »
Citera
Så man hoppas innerligt att Eternal (etc) utgör ett undantag i denna kaufmanska regel för att premissen igen verkar underbar.

Personligen tycker jag det. Det kommer inga överraskande vändningar och egentligen kommer det aldrig något som stör i filmen. Både Kaufman och Gondry håller hårt i tyglarna och vet hela tiden vart de är på väg. Alla andra vet men inte publiken. Vilket är kul. Var aldrig riktigt säker på hur det slutar
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

ps

« Svar #3 skrivet: 10.11.2004 kl. 15.22 »
Såg just den tredje Kaufman-filmen Human Nature och blev helt begeistrad. Den gick på bio cirkus ett år sedan och fick ett tämligen svagt emottagande av kritikerna och publiken. Den är en av de roligaste filmerna jag har sett på länge. Manuset är superbt, rollprestationerna starka, idéerna skarpa och och sanna. Vad det handlar om är -som titeln avslöjar - mänsklighet, vad det är att vara människa, att vara djur, hur vi definieras av andra, samhället, våra näraste och käraste, oss själva. Filmens motto som formuleras av vetenskapsmannen (spelad av Tim Robbins) som med elstötar försöker lära den icke så ädle vilden/apmannen (inte ett dugg a la Tarzan!) - spelad av en helt underbar Rhys Ifans - hur man beter sig civiliserat som folk muka gör: "When in doubt, don't ever do what you really want to do."

ps

SV: Eternal Sunshine of the Spotless mind
« Svar #4 skrivet: 19.04.2005 kl. 14.26 »
Efter att nu - äntligen - lyckats se Eternal Sunshine så kan jag bara säga att jag helt instämmer med Kenneths entusiasm. Filmen är en fullträff. Det är verkligen sällan som man ser så här roliga, intelligenta och rörande filmer - allt på samma gång.

En sak måste jag säga om Kaufman. Han är ett geni. Detta råder det absolut ingensomhelst tvekan om. Men inte ett perfekt geni. Det verkar som om hans manus hemskt mycket beror på regissören. Eller deras slutliga form gör det. I Spike Jonzes filmer är manusen anarkistiska och vilda, idéerna han kommer med förstummande fiffiga, men det hela bär inte ända till slut. I Michel Gondrys filmer är idéerna kanske inte fullt lika vilda utan mera balanserade och sansade, men filmernas form närmast perfekt. Och manuset håller precis det det lovar.

Och sedan finns det ännu en Kaufman-film - den där av George Clooney om den där usla vidriga TV-idioten: Confessions of a Dangerous Mind. Det enda roliga i den filmen är ju att där finns en scen i Hfors - en typisk östeuropeisk stad där lastbilar åker omkring med skrikande getter som last . . .

Ännu en sak visavi Kaufman. Läste på hans hemsida att det egentligen var meningen att han skulle skriva manuset till Dick-filmen A Scanner Darkly. Men sedan sadlade projektet om och Kaufmans manus blev hemlöst. Vilken jävla synd. Boken skulle ha passat Kaufmans snedvridna sätt att syna världen perfekt.

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
SV: Eternal Sunshine of the Spotless mind
« Svar #5 skrivet: 20.04.2005 kl. 11.00 »
Eternal Sunshine of the Spotless Mind är ju faktiskt en av årets Hugonominerade filmer, så visst borde man ju se den.

Snopet, jag hade helt glömt bort den här recensionen som Kenneth postat hit till forumet. :( Borde kanske kopiera texten till recensionsavdelningen, eller länka hit från recensionslistan.