Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Audioböcker  (läst 5309 gånger)

ps

• Antal inlägg: 74
Audioböcker
« skrivet: 16.08.2004 kl. 17.50 »
Nu när det är sommar - och en regnig en vill jag påpeka om det nu undgått nån - har man ju läst ett antal böcker som till saken hör. Och även lyssnat igenom ett par. Nyligen stötte jag på Bonniers utmärkta audioböcker och vill lyfta fram ett par av dem - Douglas Adams Liftaren och Dan Browns Da Vinci-koden.

Adams är ju ett självklart fall, fungerar i alla medier och på alla språk. Brown är ett mera problematiskt fall. Först och främst handlar det om icke mindre än hela 16 skivor det vill säga cirkus nitton timmar, något av en prestation att avverka. Å sen har vi själva boken. Som å ena sidan är en fascinerande melange fakta, mystik, spekulation, symboler (stämmer det - vet nån - att Tempelherrarnas namn syftar till Salomos tempel, vilket skulle göra dem till ett slags protofrimurare?), å andra sidan så oherrans klumpig prosa och likaledes klumpiga protagonister (hur många gånger är det lagligt att i en och samma roman ha sina protagonister "rynka sin panna" vill jag bara veta?), och irriterande om än intressanta föreläsningar apropå ingenting.

En helt underhållande bok, ändå, en skönlitterär variant av alla de där kvasivetenskapliga "faktaböckerna" om Graal, Frimurare, Tempelherrar et cetera som Akademens faktahyllor myllrar av. Och precis lika trovärdig, sist och slutligen. Så att man undrar inte varför den blev en rasande bestseller.

Men, alltså, audioböcker, lönar sig att bekanta sig med. Ett stort plus, just i ett fall som Brown, är att man kan hålla på med andra saker medan man lyssnar. Så att fast boken är en katastrof så är tiden inte alls helt bortkastad.