Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Vilken bok?  (läst 3771 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Vilken bok?
« skrivet: 13.03.2011 kl. 13.09 »
En person söker efter en sf-bok han läst i tiderna. Jag kände inte igen boken utgående från beskrivningen, men kanske någon av Enhörningens läsare gör det?

Här kommer det personen i fråga minns om boken:
"Jag kommer inte ihåg namn och författare. Jag tror den var på svenska (vet inte om översättning) mörkblå och lånad från stadsbiblioteket.

Handlingen går ut på följande, eventuellt ingår lite från någon annan bok också:

På grund av naturkatastrof/kärnvapenkrig sitter ett utvalt gäng överlevande i en
underjordisk bas med en global vinter och radioaktivitet utanför.

Efter ett hundratal år i källaren börjar de göra extrema naturvetenskapliga framsteg och det mesta blir möjligt för dem. Många tröttnar på det avancerade och väljer att resa i tid och rum till stenåldern och stanna där, utan modern utrustning.

Eventuellt var det i början av boken så att man funderade på vad som skulle hända om jordens medeltemperatur skulle sjunka med två grader. När snurran börjat vackla faller den snart uppgavs som ett oroväckande talesätt som fick stor spridning innan den globala vintern.

Den underjordiska basen hette något fornnordiskt tror jag. Jag trodde att det kunde vara Nifelheim, men sökningar på stadsbiblioteket och webben på Nifelheim har inte gett resultat."

Vet du vilken bok det är frågan om?

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
SV: Vilken bok?
« Svar #1 skrivet: 28.05.2011 kl. 20.37 »
Denis Lindbohm skrev en bok som hette Frostens Barn och kom ut som en Delta Science Fiction roman. (länken är till min Library Thing)

Boken handlar om Projekt Nifelhem som skulle bli räddningen för mänskligheten när en ny istid dyker upp. Kan det vara den boken.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction