Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Finländsk science fictionfilm som festivaltema  (läst 2185 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
Finländsk science fictionfilm som festivaltema
« skrivet: 24.03.2011 kl. 17.17 »
Festivalen för finländsk film arrangeras årligen i Åbo. I år är ett av festivalens teman science fiction. Förutom visning av sf-filmer blir det även ett seminarium om finländsk science fiction och kvällsprogram med sf-tema.

Festivalens första och andra dag tillägnas helt science fiction. Nedan följer hela festivalens sf-andel.

Onsdagen 6.4 (auditoriet på Trädgårdsgatan 1)
kl. 17.00 Science fictionseminarium (auditoriet på Trädgårdsgatan 1)
Petri Hiltunen berättar om finländska pojkböcker med science fictiontema, Vesa Sisättö berättar om ny och gammal finländsk science fiction för vuxna läsare medan Timo Vuorensola berättar om webbkollektiv som filmskapare.

kl. 19.00 Visas Timo Vuorensolas film Star Wreck: In the Pirkinning

kl. 21 Kvällsprogram på nattklubb Dynamo (Slottsgatan 7) med bl.a. ytterligare en visning av Star Wreck: In the Pirkinning och live-musik.

Torsdagen 7.4 (auditoriet på Trädgårdsgatan 1)
kl. 17.45 Kortfilmerna Vuonna 2000 (regi Orvo Saarikivi, 1950, 13 min.) och Näkymätön käsi (regi Veronica Leo, 1962, 37 min.)

kl. 19.00
Aurinkotuuli (regi Timo Linnasalo, 1980. 122 min.)

kl. 21.30 Ruusujen aika (regi Risto Jarva, 1969, 111 min.)

Lördagen 9.4 (auditoriet på Trädgårdsgatan 1)
kl. 20.00 Lipton Cockton in the Shadows of Sodoma (Jari Halonen, 1995, 83 min.)

Seminariet och kvällsfesten har gratis inträde, filmförevsiningarna kostar 4 euro per film eller 20,- för festivalbiljetten (alla filmer). Mer information finns på festivalens webb.