Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Recension: Moon  (läst 2614 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Recension: Moon
« skrivet: 29.07.2011 kl. 12.41 »
Ibland går det snabbare, ibland långsammare ... På årets Finncon hölls en paneldiskussion om science fiction med optimistisk framtidsvison. Bland de sf-verk som nämndes var filmen Moon. Jag tyckte mig minnas att filmen recenserats för Enhörningen, men då jag kollade saken fanns ingen recension på webben. Det visade sig att jag nog fått en recension på filmen, redan i oktober, men att jag aldrig fått ändan ur vagnen för att publicera själva recensionen. Bättre sent än aldrig ... och en ursäkt till recensenten för att det tog så här länge att få recensionen publicerad!

Klicka här för Sofia Sjös recension av den småskaliga, men naggande goda science fictionfilmen Moon. (Det där med optimistisk framtidsvision kan naturligtvis diskuteras då det gäller Moon, men visst är ju grundkonceptet med närmast oändliga och rena energiresurser positiv.)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
SV: Recension: Moon
« Svar #1 skrivet: 3.08.2011 kl. 12.57 »
Kan Moon vara en prequel till Bladerunner.

Citera
Early in the 21st Century, THE TYRELL CORPORATION advanced robot evolution into the NEXUS phase - a being virtually identical to a human - known as a Replicant. The NEXUS 6 Replicants were superior in strength and agility, and at least equal in intelligence, to the genetic engineers who created them. Replicants were used Off-World as slave labor, in the hazardous exploration and colonization of other planets. After a bloody mutiny by a NEXUS 6 combat team in an Off-World colony, Replicants were declared illegal on earth - under penalty of death. Special police squads - BLADE RUNNER UNITS - had orders to shoot to kill, upon detection, any trespassing Replicant This was not called execution. It was called retirement.

Är inte detta litet av vad Moon egentligen handlar om. Bara att Bladerunner kunde vara 100 år senare. :D
Reality of life is for people who cant handle Science fiction