Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Annika Luther - De Hemlösas stad  (läst 5070 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 456
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Annika Luther - De Hemlösas stad
« skrivet: 22.08.2011 kl. 10.07 »
Har någon läst denna bok av Annika Luther. Boken verkar rätt så intressant. Bakpärmstexten säger så här:
Citera
Efter en klimatkatastrof år 2035 har stora delar av Finland täckts med vatten. Helsingfors har evakuerats och invånarna tvångsförflyttats till Jyväskylä. Där lever barnen ett skyddat liv med kantelespel, sport och mobiltelefonsövervakning utan att veta värst mycket om världen utanför. Men 15-åriga Lilja vill ta reda på sitt ursprung. Hon rymmer till Helsingfors, där mänskor från hela världen har bosatt sig, efter att deras egna hem försvunnit under vattenmassorna. Där får hon leva i en indisk familj och försöka klara sig i ett helt annorlunda Helsingfors än hon - och vi - är vana vid.
En intensivt spännande dystopi, något av en Margaret Atwood för unga. Samtidigt finns här också glimtar av humor och en ständig solidaritet med den unga huvudpersonen. Och en insikt om att livet alltid går vidare, i en hurdan form det än må vara.

Satte just in en beställning om boken så skall ge en kommentar när jag läst den. Här har vi igen en "ny" (hon har skrivit åtminstone 3-4 böcker) varav Skogen som Gud glömde är riktigt bra. Ny gäst till Rasecon kanske. Eller varför inte annars också.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
SV: Annika Luther - De Hemlösas stad
« Svar #1 skrivet: 22.08.2011 kl. 19.22 »
Enhörningen fick ett recensionsexemplar av De hemlösas stad, så jag håller som bäst på med att läsa den. Boken utkommer officiellt den här veckan, så snart börjar det väl synas recensioner lite här som var (får vi hoppas). Intressant nog utkommer boken även i finsk översättning (Kodittomien kaupunki, översättning av Asko Sahlberg, utgiven av förlaget Teos) den här månaden.

Definitivt en kandidat för nästa Rasecon, eller kanske för "den stora finlandssvenska conen"?  :woohoo:

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #2 skrivet: 25.08.2011 kl. 18.41 »
Boken finns recenserad på HBL såg jag idag och rubriken gjorde mig ännu mera intresserad. Väntar med spänning på paketet från posten. :D

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #3 skrivet: 30.08.2011 kl. 12.06 »
Min korta recension av boken som jag skrev på min blogg på Mitt Västnyland kan läsas där.

Det skall sägas att jag gillar denna bok väldigt mycket. Den är även väldigt lättläst. Enda negativa i mitt tycke är att resan från Jyväskylä till Helsingfors går litet för fort. Kunde varit kul att läsa om samhällen på vägen man kanske det kommer något nytt någon gång i form av noveller. Man kan ju alltid hoppas.

Shinan

• Antal inlägg: 48
    • http://www.surfnet.fi/~karell
« Svar #4 skrivet: 2.09.2011 kl. 19.57 »
Det låter ju nästan som en uppföljare till Sarasvatin Hiekka...
"Be strong in your Ignorance"

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #5 skrivet: 3.09.2011 kl. 11.37 »
Det låter ju nästan som en uppföljare till Sarasvatin Hiekka...

Det var det första jag tänkte på när jag började läsa boken. Hon är ju på somrarna i Bromarv på samma vis som Risto Isomäki. Så vem vet om hon blivit inspirerad av den boken.  ;)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
« Svar #6 skrivet: 3.10.2011 kl. 22.53 »
Nu har jag recenserat boken här på Enhörningswebben (och tycks gå mot strömmen i och med att jag nu inte blev tagen av boken).

Och Ralf Sandells recension hittas på Kulturen.fi.