Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Omröstning

Är det någon idé med poängsättning av filmer?

Ja!
1 (20%)
Nej!
3 (60%)
Visst, allt borde poängsättas.
1 (20%)

Antal personer som röstat: 0

Omröstningen har avslutats: 7.10.2004 kl. 16.25

Författare Ämne: Omröstning 12/2004: Poäng eller ej?  (läst 13607 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Omröstning 12/2004: Poäng eller ej?
« skrivet: 7.09.2004 kl. 16.25 »
Då jag gjorde ombrytningen av recensionssidorna i Enhörningen nr 10 började jag igen fundera på det här med poängsättning av filmer. Varför ger man så ofta poäng till filmer men inte till böcker? Borde Enhörningen helt enkelt slopa poängsättningen av filmer? Eller borde man i stället börja poängsätta även böcker?

Vad anser du som Enhörningens läsare? Poäng eller ej?

Shinan

• Antal inlägg: 48
    • http://www.surfnet.fi/~karell
« Svar #1 skrivet: 7.09.2004 kl. 17.55 »
Så länge det finns en kortkort åsikt om filmen (eller varför inte boken) i fråga så tycker jag att poäng är relativt onödiga. För trots allt så är skillnaden mellan 7 och 8 i betyg ibland helt beroende på skribentens humör vid tillfället det skrevs (åtminstone då det gäller mig, kanske andra är mer professionella än så :)).

Poängen finns ju till för att ge en snabb överblick "Det här är bra, det här är mindre bra". Ett kortkort omdöme i början eller slutet duger ju precis lika bra. För att inte tala om att det är mer grått och inte så 1 eller 0. (t.ex. "Fans av rymdbrudar i tajt läder så har säkert något att hämta från den här filmen, resten bör hålla sig borta" istället för 2/10)
"Be strong in your Ignorance"

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #2 skrivet: 7.09.2004 kl. 19.02 »
Citera
Poängen finns ju till för att ge en snabb överblick "Det här är bra, det här är mindre bra".

Ser jag en recension av något jag är osäker på så är det nog det första jag kollar är hurudana poäng filmen har fått av ifrågavarande recent. Har den fått bra eller dåliga poäng så läser jag recensionen men står där 4-6 poäng är det nog så att jag inte läser den alls. Men man kan ju alltid ändra på recensionen så att med en ge poängen genom någon slående rubrik e.dyl.

Bokrecensionerna läser jag alltid och där behövs nog inget poängsystem. Det är ändå litet på ett annan sätt med böcker. Film är konsumtionsvaror med böcker är eviga. Alltså köper jag en bok vill jag nog veta allt om den ty den skall ändå stå i bokhyllan ända tills jag går hädan. Så min röst går till nej men ändå håll filmpoängen kvar.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

ps

• Antal inlägg: 74
« Svar #3 skrivet: 9.09.2004 kl. 20.08 »
Jag är nog inte alls begeistrad av det där med att poängsätta filmer (eller ännu mindre böcker! för guds skull! böcker!), jag finner det högst suspekt och dessutom nästan omoraliskt. Varför? Därför att en recension bör i mitt tycke vara en något komplexare och mera mångfacetterad process än ett simpelt skolbetyg. Jag vill inte påstå att jag föraktar poängsättning av filmer an sich. Men ännu mindre vill jag påstå att jag inte gör det.