Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Recension: Cowboys & Aliens  (läst 2988 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Recension: Cowboys & Aliens
« skrivet: 8.09.2011 kl. 19.33 »
Sofia Sjö har sett den ultimata sciencefictionwesternfilmen Cowboys & Aliens.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 456
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
SV: Recension: Cowboys & Aliens
« Svar #1 skrivet: 20.09.2011 kl. 13.38 »
Håller till stor del med Sofia i hennes recension av Cowboys and Aliens. Under tiden man ser på filmen blir man únderhållen och lider ingen större nöd men när man sedan börjar fundera på filmen så faller den i bitar som ett olimmat pussel. I filmen blir dessa Aliens bara slemmiga insekter med aptit på guld.

Medan den tecknade serien får vi en litet bredare inblick i denna ras som nästan endast existerar för att förinta och förslava planeter. Det andra roliga är att den tecknade serien jämför dessa aliens med vitas intåg i USA. Vi får se hur de vita kom till Amerika och Aliens till en annan värld och där förstörde och förintade allt. Och här är de tecknade rutorna delade så ena halvan är på jorden och andra halvan på en annan planet. En rätt så kul idé som ger litet djup i hela grejen... kanske.

Det som jag personligen gillar mera med serien än med filmen är att det tas upp mera av själva Western-aspekten i serien. Här finns Forten och blårockarna, nybyggarna som blir attackerade av Apacher, här finns stadsdirektören som bara ser i sin egen navel och mycket mera.

Serien är i förövrigt väldigt väl tecknad och den inbundna boken jag har är av väldigt hög kvalitet. Cowboys & Aliens är skapad av Scott Mitchell Rosenberg, Skriven av Fred Van Lente och Andrew Foley och tecknad av Dennis Calero och Luciano Lima. Den första versionen av boken utkom redan år 2006. Kan köpas på www.Bookdepository.com och jag rekommenderar detta. Jag gillar detta album väldigt mycket och lever i hopp om att det kanske kunde komma ett album till. Serien slutar så fantastiskt.... jämfört med filmen...
Reality of life is for people who cant handle Science fiction