Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Sf-träffarna i Åbo  (läst 11671 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
Sf-träffarna i Åbo
« skrivet: 8.09.2004 kl. 12.34 »
Sf-träffen i Åbo 2.9 var riktigt lyckad. Hela 12 personer dök upp på pub Bremer. Folk tyckte att vi lika väl kunde samlas varje månad, så hädanefter samlas fantastikentusiaster i Åbo första torsdagen varje månad. Årets träffar blir alltså 7.10, 4.11 och 2.12. Platsen är alltså restaurang Bremer och folk finns på plats från klockan 18. Läs mer i notisen på Näthörningen där du också hittar en länk till en karta som visar var Bermer finns.

Vi kommer säkert även i fortsättningen att sitta i rummet vid ingången från gatan.

Vill du se bilder från den första nya Åboländska sf-träffen kan du gå till mitt privata "webbalbum" .

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 459
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Sf-träffarna i Åbo
« Svar #1 skrivet: 8.09.2004 kl. 12.56 »
Vore kul att komma någon gång men när tyvärr sista tåget till Karis går redan 21.00.  :cry:  Fast man vet ju aldrig.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
Sf-träffarna i Åbo
« Svar #2 skrivet: 9.09.2004 kl. 10.02 »
Välkommen! Språket på de åboländska sf-träffarna är verkar ju vara finska, men det är ju inget problem för dig.

Skulle antalet svenskspråkiga fantastikentusiaster på träffarna stiga till avsevärda mängder  (typ 5 eller fler) kunde man ju alltid fundera på att ha en egen åboländsk finlandssvensk sf-träff en gång i månaden.

Problemet med att ha en allmän finlandssvensk sf-träff är ju att vi är geografiskt så utspridda. Man kunde ju alltid fundera på att ha en regelbundet återkommande IRC-träff. Skulle det finnas intresse för sådant? En IRC-träff skulle ju lösa alla geografiska problem och vi kunde kansk t.o.m. få med fans från Sverige.

Förövrigt kan jag rekommendera sf-träffarna i Helsingfors. Du Kenneth  har ju inte desto längre väg dit (tror jag). Helsingforsträffarna brukar vara mycket välbesökta (20-30 pers. är väl inget under).

jukkahoo

• Antal inlägg: 8
    • http://eatingmuffins.typepad.com/eating_muffins/
Sf-träffarna i Åbo
« Svar #3 skrivet: 10.09.2004 kl. 16.23 »
Citat från: Ben
Förövrigt kan jag rekommendera sf-träffarna i Helsingfors. Du Kenneth  har ju inte desto längre väg dit (tror jag). Helsingforsträffarna brukar vara mycket välbesökta (20-30 pers. är väl inget under).

Välkommen bara! Jag räknade ungefär 45 namn i går vid tio-tiden och jag är säkert att alla hade inte skrivit sitt namn till vårt Guest-bok. Halv dussin mer skulle beror nån 50-stycke, tycker jag.

Någon gång jag tänker att man måste titta på alla de här Guest-böckerna (som vi har från början ie. 1987) och räkna vad är faktiskt den största Helsingfors sf-möte någonsin. Jag minns att sånt räkning har gjort några år sen (kanske i slutet sista millennium) och figur var litet under 80. Det är ganska stort sf-möte!

jophan

• Antal inlägg: 65
    • Imagicon
Sf-träffarna i Åbo
« Svar #4 skrivet: 10.09.2004 kl. 16.32 »
Imponerande. Jag tror inte att Londons Tun-möten är större för närvarande (fast de har haft problem länge nu med att hitta ett bra ställe att vara på). I Upsala tror jag att vi har varit 26-27 som flest.

Ben

• Administrator
  • *
Sf-träffarna i Åbo
« Svar #5 skrivet: 15.12.2004 kl. 14.03 »
Fantastikträffarna här i Åbo har verkligen kommit väl igång. Det brukar vara omkring 15 personer på plats som mest.

Vid decemberträffen var finlandssvensk fandom dessutom representerad av hela tre personer!

Det som gör det hela ännu positivare är att diskussionerna ibland gick fullständigt tvåspråkigt till; folk kunde alltså delta i en och samma diskussion både på finska och på svenska så att var och en talade på det tungomål man var bekvämast med.Så här skall det gå till i ett tvåspråkigt samhälle!

Ben

• Administrator
  • *
SV: Sf-träffarna i Åbo
« Svar #6 skrivet: 8.04.2005 kl. 09.42 »
Finlandssvensk fandom lever!
Jag gjorde knappar med den texten för några år sedan för försäljning vid Finncon X. Då var det mer eller mindre ironiskt, men samtidigt ändå någonslags konstaterande utrop att det verkligen finns några finlandssvenska sf-entusiaster.

Nu tycker jag man faktiskt kan börja säga att finlandssvensk fandom verkligen lever! På Bremer-träffen här i Åbo var vi igår hela fyra finlandssvenskar. Totalt var vi närmare tjugo personer samlade runt ett långt bord, så den procentuella andelen finlandssvenskar i Åbofandom ligger kring 20%.  :woohoo:

Visst har det funnits enstaka finlandssvenska fans i finländsk fandom alltid, men det har som sagt varit mer eller mindre enstaka individer som då och då råkat träffa varandra (om man överhuvudtaget vetat att någon annan finlandssvensk fan existerat). Här i Åbo börjar det nu kännas som om vi verkligen är en del av Åboländsk fandom. Dyker man upp på månadsträffarna här kan man alltid vänta sig att träffa någon som man kan utbyta fantastikidéer med även på svenska!

Ändå vet jag att det finns fler svenskspråkiga fantastikentusiaster här i Åbo, vi kan alltså bli ännu fler! Och tänk om några finlandssvenska sf-fans från Helsingforstrakten skulle dyka upp på någon av de Åboländska sf-träffarna (eller något annat fantastikevenemang här i Åbo), då skulle vi ju vara verkligen många!  8)

jophan

• Antal inlägg: 65
    • Imagicon
« Svar #7 skrivet: 8.04.2005 kl. 13.36 »
Nu tycker jag man faktiskt kan börja säga att finlandssvensk fandom verkligen lever! På Bremer-träffen här i Åbo var vi igår hela fyra finlandssvenskar. Totalt var vi närmare tjugo personer samlade runt ett långt bord, så den procentuella andelen finlandssvenskar i Åbofandom ligger kring 20%.  :woohoo:

På påskkongressen träffade jag en finlandssvensk fanne vid namn Ann Sundkvist som var där med sin pojkvän. Hon studerar vid Åbo Akademi och verkade intresserad av Åbofandom. Jag gav henne lite webbadresser och sådant, men jag vet inte om hon kommer till skott. Hon var mycket trevlig och går kanske att lokalisera för er som bor i Åbo? Hon höll på med biologi, bioteknik eller något sådant.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #8 skrivet: 8.04.2005 kl. 13.56 »
På påskkongressen träffade jag en finlandssvensk fanne vid namn Ann Sundkvist som var där med sin pojkvän. Hon studerar vid Åbo Akademi och verkade intresserad av Åbofandom.

Otroligt! Det är alltid lika roligt att höra om nya finlandssvenska fans (och samtidigt alltid lika nedstämmande: hur många liknande fall finns det inte, folk som åker till någon kongress men kanske aldrig ens hört om Enhörningen). 

Vi får hoppas att Ann dyker upp på någon Bremer-träff (eller här på forumet och/eller prenumererar på Enhörningen  ;) ). Det går nog säkert att söka fram hennes e-postadress via Åbo Akademis webbsidor, men det känns kanske lite väl påträngande att plötsligt få "sf-spam" i e-postlådan av totalt okända underliga individer. Eller kanske det inte gör det...

På tal om Påskkongressen, du känner inte dig hugad att skriva någonslags kongressrapport för Enhörningen, Jophan?

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #9 skrivet: 5.05.2005 kl. 22.06 »
Argh!  >:( Jag hade lyckats lägga in sf-träffarna i Åbo på fel datum i Enhörningskalendern. Texten var nog rätt "första torsdagen i månaden", men alla träffar var markerade en vecka för sent.

Hoppas ingen missade dagens Bremer bara för detta.  :(

Nu har jag rättat kalenderinläggen och nu borde alla Bremer-träffar vara på rätt dag, alltså första torsdagen i månaden.

Vid nästa månadsträff (juni alltså) kommer ett av kvällens teman att vara årets Hugo-noveller. Vill du delta i Hugo-diskussionen (och möjligtvis någonslags Bremer-Hugo-omröstning) gäller det alltså att läsa årets fem Hugoniminerade noveller. Alla finns gratis på webben (nåja, Resnicks andra novell har ännu inte dykt upp, men borde nog gå att läsa innan 2.6) och det är ju bara fem noveller, så en helt omöjlig läsbörda borde det inte vara.  :)

Ardamir

• FSTS
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Tolkien-fan
    • Ardamir's Tolkien Homepage
« Svar #10 skrivet: 27.01.2006 kl. 00.02 »
Jag har inte varit på de senaste träffarna, hur har de varit? Många svenskatalande?

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #11 skrivet: 27.01.2006 kl. 08.54 »
I bästa fall ett bordfull. Det brukar vara tre finlandssvenskar som mer eller mindre regelbundet besöker träffarna, lägg därtill sådana som du som tittar in då och då och resultatet är att vi definitivt är fler än den finlandssvenska 5-6% kvoten.  8)