Finlandssvensk fandom lever!Jag gjorde knappar med den texten för några år sedan för försäljning vid
Finncon X. Då var det mer eller mindre ironiskt, men samtidigt ändå någonslags konstaterande utrop att det verkligen finns några finlandssvenska sf-entusiaster.
Nu tycker jag man faktiskt kan börja säga att finlandssvensk fandom verkligen lever! På Bremer-träffen här i Åbo var vi igår hela fyra finlandssvenskar. Totalt var vi närmare tjugo personer samlade runt ett långt bord, så den procentuella andelen finlandssvenskar i Åbofandom ligger kring 20%.

Visst har det funnits enstaka finlandssvenska fans i finländsk fandom alltid, men det har som sagt varit mer eller mindre enstaka individer som då och då råkat träffa varandra (om man överhuvudtaget vetat att någon annan finlandssvensk fan existerat). Här i Åbo börjar det nu kännas som om vi verkligen är en del av Åboländsk fandom. Dyker man upp på månadsträffarna här kan man alltid vänta sig att träffa någon som man kan utbyta fantastikidéer med även på svenska!
Ändå vet jag att det finns fler svenskspråkiga fantastikentusiaster här i Åbo, vi kan alltså bli ännu fler! Och tänk om några finlandssvenska sf-fans från Helsingforstrakten skulle dyka upp på någon av de Åboländska sf-träffarna (eller något annat fantastikevenemang här i Åbo), då skulle vi ju vara verkligen många!