Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Två finlandssvenska romaner tävlar om Spektakulärt pris  (läst 2342 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Fantastikwebben Spektakulärt delar årligen ut Spektakulärt pris i kategorierna bästa svenska science fiction-roman och bästa svenska långfilm inom science fiction, fantasy och skräck. Om årets Spektakulära pris tävlar även två finlandssvenska romaner: Annika Luthers De hemlösas stad och Marcus Prests Pop. (Snopet! Jag har boken i hyllan, men har inte insett att det är frågan om science fiction, dags att läsa Pop nu.)

Klicka här för listan över alla nominerade verk för årets pris.

Spektakulärt verkar även i övrigt som en intressant bekantskap! Redaktionen verkar bl.a. ha koll även över indiefilmproduktion och en sökning på nyckelordet "finland" på Spektakulärts webb gav i handen flera finländska sf-filmer som jag aldrig ens hört om.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
SV: Två finlandssvenska romaner tävlar om Spektakulärt pris
« Svar #1 skrivet: 17.04.2012 kl. 21.37 »
Jag har läst Marcus Prests bok POP och gillade den inte det minsta. Boken var litet som Ulf Lundells Jack fast skriven på 2010 talet. Droger, populärkultur, droger och sex.

Att det finns något spektakulärt i boken är nog litet långsökt tycker jag. Visst lever de i en värld med kravaller och något annat så man har en liten känsla av dystopi i boken. Men annars är nog de ända hänvisningar till fantastik nämnadet av några filmer och David Bowie.

Något positivt då. Jo den är rätt så kort och lättläst (även om den är tung i handlingen), så det tar inte så lång tid att läsa boken. Men jag fick inte mycket ut av den.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
SV: Två finlandssvenska romaner tävlar om Spektakulärt pris
« Svar #2 skrivet: 18.04.2012 kl. 20.58 »
Själv har jag ännu inte läst Pop, men jag misstänker att tron att boken är sf kommer från Svenska Dagbladets recension som säger bl.a. "”Pop” är en sorts cyberpunk light, med inslag av ”American Psycho”, ”Fight Club”, deckare, sci-fi, pop- och rockfraser, film noir, dystopi, popkonst, retrofuturism."