Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Harry Harrison har gått bort  (läst 2392 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Harry Harrison har gått bort
« skrivet: 15.08.2012 kl. 15.11 »
Harry Harrison har avlidigt. Harry Harrison är känd bl.a. för sina fantastiska berättelser om Stålråttan, Bill - The Galactic Hero-serien och en hel hög med andra böcker. Han var född 12.5.1925 och avled den 15.82012.

Hans bok Make Room, Make Room blev filmen Soylent Green 1973 med Charlton Heston i huvudrollen.

Jag personligen har varit väldigt förtjust i hans böcker. Då i synnerhet Stålråttan-böckerna och The Technicolor Time Machine.

Även hans bok Great Balls of Fire: A History of Sex in Science Fiction Illustration (1977) har betytt mycket för mig de senaste 20 åren för den fick upp mina ögon igen för pulp-litteratur/konst och i synnerhet för pärmkonst. Detta är en bok som blivit slutläst hemma hos oss.
« Senast ändrad: 15.08.2012 kl. 21.58 av Ben »
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
SV: Harry Harrison har gått bort
« Svar #1 skrivet: 15.08.2012 kl. 22.13 »
Visst är det sorgligt att vi ständigt färdas in i framtiden och är tvungna att lämna de gamla mästarna, men deras böcker lever ju vidare. Jag slukade i tiderna Harrisons Ruostumaton teräsrotta som den hette på finska (Stålrottan alltså på svenska och The Stainless Steel Rat i original).

Förutom Harrisons hemsida som Kenneth länkade till ovan rekommenderas dödsrunan i The Guardian av Christopher Priest och naturligtvis artikeln om Harry Harrison i The Encyclopedia of Science Fiction.