Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Enhörningen nr 10  (läst 4782 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Enhörningen nr 10
« skrivet: 22.09.2004 kl. 19.19 »
Vet inte om den hör hit eller till litteratur men jag sätter nu hit den när det engång gäller Enhörningen. Läser litet i gången och njuter. Har läst chefsredaktörens artikel om Finncon, recensionerna och Karolinas intervju etc. Har börjat med novellerna och som allra först läste jag Boris Hurttas novell Arvtagarna.

Vilken novell. Beskrivningen av Stockholm är som att läsa August Strindbergs Röda rummet inledning. Novellen är suverän. Blev på så gott humör när jag läste den. Hela historien doftade av Lovecraft, Hodgeson odyl. Man kunde känna doften av gamla böcker. Hoppas att resten av novellerna håller samma standard. Fick lust att läsa mera av Hurtta. Har inte läst något av honom tidigare.  :D

Skriver mera när jag hinner.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Re: Enhörningen nr 10
« Svar #1 skrivet: 22.09.2004 kl. 21.37 »
Det är alltid trevligt att få feedback, tack för det och hoppas du fortsätter med kommenteringen av det nya numret, det skall bli speciellt intressant att höra vad du tycker om de övriga novellerna.

Citat från: Kenneth
Fick lust att läsa mera av Hurtta. Har inte läst något av honom tidigare.

Har du inte läst Hurtta tidigare?!  :shock:  Ja, då har du många, många fantastiska stunder framför dig. Hurtta har ju skrivit massor av noveller och han håller alltid hög nivå! Så du gillade Arvtagarna skulle du säkert också gilla Rydberg/Hermelin-novellerna som nämns i Enhörningens Hurtta-artikel. En ganska så täckande novellbibliografi hittas naturligtvis på Jussi Vainikainens fantastiska webbsidor, men jag kommer nog inte ihåg vilka alla av dessa är R&H-berättelser (jag tror att Pirunkirjojen kintereillä i Portti 3/1988 är en av de första och en snabb Googling ger i handen att åtminstone Valdemarin kirja i Portti 2/2000 och  Ahneiden puutarhat i Portti 4/2000 hör till samma "serie", men det finns många fler.

En av mina egna Hurtta-favoriter...nej, två av mina egna Hurtta-favoriter är Ylioppilas M.G. Fennoniuksen jälkeen jääneet paperit i Spin 3/1989 (det här var från den tiden då jag var chefred för Spin, så jag är definitivt allt annat än opartisk då det gäller den här novellen) och
Olavi Virran paremmat vuodet
i Portti 4/1999. Den senare anser jag vara en av de absolut bästa finländska sf-novellerna någonsin även om jag själv säkerligen inte uppfattade alla novellens finesser då jag inte känner musiker Olavi Virtas verkliga livsöden desto bättre. Men som sagt, det mesta som Hurtta skrivit är av toppklass!

jophan

• Antal inlägg: 65
    • Imagicon
Enhörningen nr 10
« Svar #2 skrivet: 23.09.2004 kl. 10.34 »
Se där en stor kulturinsats som väntar på att utföras! (Ni inser säkert vad jag syftar på...)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Enhörningen nr 10
« Svar #3 skrivet: 23.09.2004 kl. 10.40 »
Visst vore det trevligt med en novellsamling på svenska. Det håller jag med om.

Måste verkligen skaffa ifrågavarande tidningar för att få läsa mera. Han var en verklig överraskning. Måste börja köpa gamla Porttin och Spin bara.  :D

ps

• Antal inlägg: 74
Enhörningen nr 10
« Svar #4 skrivet: 23.09.2004 kl. 17.28 »
Överhuvudtaget tycker jag att det är en skam att Hurttas noveller aldrig getts ut i bokform. Ens på finska. Hans Hermelin-Rydberg-noveller har även jag gillat bäst, vilket inte betyder att hans andra noveller skulle vara desto sämre. Men huruvida det går att alls översätta Hurtta (hans språk är så läcker finska) det vet jag inte (har inte ännu läst novellen). Hoppas det.

ps

• Antal inlägg: 74
Enhörningen nr 10
« Svar #5 skrivet: 29.09.2004 kl. 19.08 »
Läste översättningen och fann den utmärkt. Men ändå - riktigt Hurtta kan man vara bara på finska tror jag. Hans smaskiga, lite rustika, semiarkaiska språk klingar inte helt rätt på ett mera urbant och (täcks man säga det?) sofistikerat indogermanskt språk. Han intriger och beskrivningar är finurliga men det är ändå kanske hans språkbruk som tilltalar mig mest.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Enhörningen nr 10
« Svar #6 skrivet: 29.09.2004 kl. 20.33 »
Har nu läst hela Enhörningen från pärm till pärm och den slutgiltiga kommentaren är nog att detta är det bästa numret hittills. De andra novellerna och inte bara Boris Hurtta är också bra. En eller två går litet förbi mig men t.ex. Karolina Bjällerstedt Mickos fick mig mycket intresserad av hennes Till Esperani böcker. Så fortsätt på detta vis med enhörningen. :D

PS skrev

Citera
Men ändå - riktigt Hurtta kan man vara bara på finska tror jag

Läste nyligen Seikkailujen juna och den var också mycket bra. Men med en bra översättare kan man nog få dem bra på svenska också. Kräver väl inte helt korrekt svenska utan mera dialekt tror jag.