Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Köp bra e-litteratur - stöd fan!  (läst 2812 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Köp bra e-litteratur - stöd fan!
« skrivet: 20.11.2012 kl. 09.46 »
Idag anordnar finländsk fandom en fandomtäckande "köp böcker från Wizard's Tower Books"-dag!

Med den här kampanjen vill vi förutom sprida glädjebudskapet om utomordentligt bra litteratur som finns att köpa i e-format, även stöda superfanen Cheryl Morgan som blivit en slags gudmor för finländsk fandom (och som äger e-bokhandeln Wizard's Tower Books). Cheryl har hjälpt finländsk fandom att bygga upp kontakter till världens engelskspråkiga fandomsfär och nuförtiden är hon en återkommande deltagare på Finncon.

Fastän den här kampanjen startat i Finland är den inte på något sätt geografiskt begränsad. Sprid alltså ordet, köp något från Wizard's Tower Books och sprid länken till bokhandeln via e-post, sociala medier, bloggar o.s.v. Använd gärna "hashtaggen" #wizardstowerbooks där det är möjligt då du sprider glädjebudskapet.

Vill du slå två flugor i en smäll köper du ett eller fler ex av e-tidskriften Clarkesworld vars chefredaktör och utgivare Neil Clarke råkat ut för väl många olyckor för en person.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 456
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
SV: Köp bra e-litteratur - stöd fan!
« Svar #1 skrivet: 20.11.2012 kl. 21.12 »
Köpte tre böcker. Nu är följande projekt att skaffa en läsplatta. :-[ Men vad gör man inte för en god sak.

Köpte Adam Roberts bok Anticopernicus, Elizbeth Bears Shoggot in Bloom och Cathryn M Valentes Myths of Origin.

Är litet knepigt att läsa från min Nokia E-7 telefon. Men kanske det lyckas också.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
SV: Köp bra e-litteratur - stöd fan!
« Svar #2 skrivet: 27.11.2012 kl. 13.16 »
Jag köpte tre nummer av tidskriften Clarksworld, antologin Federations, Laura Anne Gilmans bok From Whence You Came och Karin Tidbecks engelska novellsamling Jagannath.

Fastän köprushen nu är över är det ju ingen orsak att inte besöka Wizard's Tower Books, bläddra bland innehållet och köpa något. Alla e-böcker finns både som Mobipocket och epub och de har ingen DRM, så det är inga problem med att flytta över e-boksfilerna från en manick till en annan.

Och som tips till Kenneth och alla andra som inte har en läsplatta eller annan e-läsare: det går utmärkt att läsa e-pub-böcker i webbläsaren på en vanlig dator. Tjänsten Booki.sh gör det möjligt att läsa e-pub i de flesta webbläsare och för webbläsaren Firefox finns tilläggsmodulen Epubreader som möjliggör läsning av e-pub-filer i webbläsaren. Jag har inte själv testat dessa, så hur bra de är vet jag inte, men man behöver alltså inte nödvändigtvis investera i en särskild manick för att läsa e-böcker.