Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Senaste lästa bok  (läst 29023 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
SV: Senaste lästa bok
« Svar #25 skrivet: 13.03.2011 kl. 19.10 »
Jag läste senast en novellantologi redigerad av Geoff Ryman. When it changed heter boken och idén här har varit att sätta författare och vetenskapsfolk i kontakt med varandra och och se hurdan science fiction man får som resultat. Boken innehåller noveller (en var) av bl.a. Justina Robson, Ken MacLeod, Gwyneth Jones och Adam Roberts.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 456
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #26 skrivet: 31.05.2011 kl. 07.08 »
BLACKOUT
av Connie Willis

Science fiction och tidsresor är något som gått hand I hand rätt så länge och en av de bästa på detta är nog Connie Willis. Hennes bok Doomsday Book är ju en av de bästa tidsreseböcker jag någonsin läst. Denna nya bok Blackoout har sin handling I samma universum som Doomsday Book. Fast nu reser man inte till 1100-talet utan litet närmare i tiden. Man reser till 1940-talets London där bombningen av staden nyss inletts.

Blackout för oss till mitten av de viktigaste händelserna 1940. Dunkirk, evakuering av barn till norra England och London under Blitz:en. Varje detalj i denna berättelse är sann och detta ger berättelsen en helt ny dimension. År 2060 har tidsresandet utvecklats och vid Oxford har unga historiker andra sätt att lära sig historia än genom att läsa böcker. De reser till den tid de vill forska och återvänder sedan vid en speciell tidpunkt till en viss plats som kallas ”drops” och återvänder till sin egen tid. Blir det problem och ingen återvänder skickar Oxford en sk. ”återhämtningsgrupp” som söker upp tidsresenären och tar dem tillbaka till deras egen tid.

Och som vanligt kan inget gå fel. Efter det som hände i Doomsday Book har mycket reparerats och gjort så idiotsäkert som möjligt. Men tji får man i alla fall. Man skickar efter litet om och men iväg Merope för att studera evakuerade barn, Polly åker iväg för att studera London under Blitzen och jobba på en Townsend Brothers varuhus och Michael David ger sig iväg till Dover för att studera hjältemodet hos dessa som åkte iväg till Dunkirk för att hämta tillbaka de Engelska soldaterna som blev strandsatta där.

Men något går fel och plötsligt verkar det som om de är strandsatta i historien. Vad har hänt och varför öppnas inte porten? Detta är en del av de saker som de tvingas taga ställning till. Är du bara litet intresserad av Science Fiction, så tag och läs denna bok. Den är helt fantastiskt välskriven och underhållande. Spännande är den också och mycket trovärdig. Det enda egentliga speculativa elementet i boken är just att de alla är tidsresenärer. Annars följer boken väldigt noggrant verklig historia. Boken är väldigt bra skriven och språket flyter som bara den. Det finns egentligen endast två små saker jag skulle kunna gnälla på. Den första är en litet trival sak. Det tar nog en litet tid innan berättelsen kommer igång på allvar. Det är litet trög de första 100 sidorna men inte så det stör. Det andra är att boken slutar helt i mitten. Plötsligt tar den bara slut. Boken har tillsammans med fortsättningen vunnit Nebula priset 2011 som bästa romanen år 2010. Och visst är den förtjänt detta. I alla fall om andra delen av boken fortsätter i samma stil så Detta ser ut att bli den bästa boken jag läst hittills i år.

Detta för att den andra delen i denna bokserie ”All-Clear” utkom litet senare. (Har beställt boken och väntar på att få den i posten riktigt när som helst). Då återkommer jag till andra delen.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

hiddeninabook

• Antal inlägg: 2
    • Hidden in a Book
« Svar #27 skrivet: 31.07.2014 kl. 18.33 »
Sist leste bok for meg var Animal farm av George Orwell. Den trenger vel neppe mer presentasjon? ;-)

Før den leste jeg Steel World av B. V. Larson. Helt OK science fiction. En del kampscener og action, men jeg kan ikke påstå den hadde så mye dypere mening. Jeg ble ikke så begeistret for hovedpersonen heller, kanskje mye fordi jeg er kvinne, og ikke likte måten han så på kvinner...? Grei underholdning, men ikke så mye mer, synes jeg.
Twitter: @hiddeninabook
Instagram: @hiddeninabook

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
« Svar #28 skrivet: 2.08.2014 kl. 22.07 »
Jag har de senaste veckorna hållit på med att läsa årets Hugo-nominerade verk. Hann inte med romanerna och kortromanerna, men nog med resten av de skönlitterära verken. Jag fyller på med lite åsikter i Hugo-diskussionstråden senare.