Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: 2012 Philip K Dick Nomineringar  (läst 2049 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 459
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
2012 Philip K Dick Nomineringar
« skrivet: 12.01.2013 kl. 09.54 »
När nu 2012 är slut är det dags för prisutdelning för böcker från 2012. Den fösta jag snubblade över var Philip K Dick Award. Priset har 7 nomineringar och det som gjorde mig väldigt glad i detta fall är att 5 av dessa böcker är av författare jag aldrig träffat på tidigare och ingen av dessa 7 har jag läst. Så jag tog mig rättigheten och beställde dem från Bookdepository. Några av böckerna verkar vara väldigt intressanta i alla fall. (Boktitellänken är till bookdepository)

Blueprints of the Afterlife av Ryan Boudinot (Black Cat) Är
Harmony av Keith Brooke (Solaris)
Helix Wars av Eric Brown (Solaris)
The Not Yet av Moira Crone (UNO Press)
Fountains of Age av Nancy Kress (Small Beer Press)
Lovestar av Andri Snaer Magnason (Seven Stories Press)
Lost Everything av Brian Francis Slattery (Tor Books)

Priset delas ut Fredagen den 29 mars 2013 på Norwescon 36 på Doubletree Seatle Airport Hotel, SeaTac, Washington.

Av dessa författare har jag läst Nancy Kress; Flashpoint och Steel across the Sky och gillade båda böckerna väldigt mycket. Även Eric Brown är känd från tidigare. Hans bok Kings of Eternity var också rätt så hyfsad om jag minns rätt. Men resten av författarna är helt okända. Av dessa ser jag mest fram emot Lovestar av Andri Snaer Magnason som sägs vara en blanding av Orwell, Vonnegut och Douglas Adams men med egen stil av Magnason.
En annan bok jag ser fram emot att läsa är Blueprints of the Afterlife som verkar vara en postapocalyptisk berättelse där inget verkar vara riktigt som det ser ut att vara.

Källa: www.philipkdickaward.org
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Kat

• Antal inlägg: 10
SV: 2012 Philip K Dick Nomineringar
« Svar #1 skrivet: 14.01.2013 kl. 14.50 »
Andri Snaer Magnason var på bokmässan i Göteborg 2010 och deltog i ett seminarium som hette "Det magiska Norden", tillsammans med sådana storheter som Lene Kaaberboel och John Ajvide Lindqvist. Han var ganska lågmäld (kan ha berott på språkförbistring) men kom med intressanta funderingar kring miljö och teknologi. Jag bestämde mej då att jag skulle försöka få tag på hans barnbok "Berättelsen om den blå planeten", men hade glömt bort det tills nu. Ska genast ge mej ut och leta efter ett ex... :)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 459
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
SV: 2012 Philip K Dick Nomineringar
« Svar #2 skrivet: 20.01.2013 kl. 12.04 »
Läste boken Berättelsen om den blå planeten för ett par dagar sen. En mycket underållande barnbok som ibland blir t.om riktigt obehaglig. Den har mycket drag av gamal tidens (förren Disney dök upp) sagor där det finns en moralisk berättelse. Jag njöt nog och det är litet synd att den inte hade kommit ut när mina barn var små ty detta skulle varit ett måste som högläsning.

Men när mitt barn-barn blir tillräckligt gammal skall jag läsa den för honom/henne.  :) Nu fick jag riktigt stora förväntningar på hans vuxenbok jag beställde från Bookdepository. Hoppas den kommer snart.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction