Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Hugo 2013  (läst 3411 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Hugo 2013
« skrivet: 31.03.2013 kl. 16.48 »
Tråd för diskussioner kring allt som har att göra med Hugoprisen år 2013.

Ben

• Administrator
  • *
SV: Hugo 2013
« Svar #1 skrivet: 31.03.2013 kl. 17.12 »
Otroligt synd att ingen av de nordiska kandidaterna blev nominerad för årets Hugopris. Det kommer att bli intressant att se hur nära de nordiska verken kom att bli nominerade (statistiken för nomineringarna publiceras efter prisutdelningen, så vi får vänta till september).

Intressant att endast tre noveller nominerades. Det här kommer sig alltså av att prisreglerna säger att för att bli nomineras bör ett verk ha minst 5% av rösterna i sin kategori, men att det alltid nomineras minst tre verk. Om jag räknade rätt ligger femprocentsspärren i år på 33 röster, det blir intressant att se om ens de tre nominerade fått över 33 röster. (Jämför man med senaste år kan man ur nomineringsstatistiken läsa [på sidan 21] att endast fem noveller överhuvudtaget klarade 5%-spärren, så det är kanske inte så ovanligt att nomineringsrösterna sprids ut som de gjorde i år.)

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #2 skrivet: 27.07.2013 kl. 14.32 »
Jag betalade stödmedlemskapet för Worldcon 2013 för några dagar sedan och har nu laddat ner Hugopaketet som igen är enormt omfattade innehållande egentligen alla Hugonominerade verk förutom filmerna och tv-serieavsnitten (senaste år räknade jag upp allt som paketet då innehöll, den listan hittar du via den här länken).

Vill du rösta om årets Hugopris (och ladda ner årets paket) har du ännu några dagar på dig. Röstsedeln måste vara inlämnad senast klockan 7.59 den 1 augusti finländsk tid (alltså klockan 23.59 den 31 juli lokal tid i Texas). Medlemskapet går att fixa via webben på ett nafs (jag fick min pin-kod för nedladdning av Hugopaketet per e-post nästan genast efter att jag betalat medlemsavgiften).

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #3 skrivet: 27.07.2013 kl. 14.48 »
Jag läste alldeles nyss seriealbumet Saga, som alltså nominerats i seriekategorin, och måste bara rekommendera den! Enormt trevlig serie som blandar science fiction och magi, äventyr och romantik. Vi får se om jag får något längre skrivet om serien senare, men gillar du serier i stil med Valérian et Laureline (Linda och Valentin på svenska) eller andra europeiska sf-serier så lönar det sig definitivt att ta en titt på Saga. Läs mer om serien på http://en.wikipedia.org/wiki/Saga_(comic_book)

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #4 skrivet: 28.07.2013 kl. 13.50 »
Seriekategorin kommer nog att bli en svår nöt i år. Bryan Talbots Grandville Bête Noire är riktigt bra den också: http://en.wikipedia.org/wiki/Grandville_(comics)