Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Fantastik i poddform  (läst 5594 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Fantastik i poddform
« skrivet: 13.02.2014 kl. 14.53 »
Jag kunde ha svurit på att det redan fanns en diskussionstråd här på Enhörningsforumet där man kunde tipsa om bra poddradiosändningar, men tydligen mindes jag helt fel. Dags alltså att starta en tråd för fantastik i poddform.

Fantastisk podd, Gårdagens värld idag och Elektrubadur tipsades ju redan om i nyhetsnotisen om starten av författarpoddsändningen Fantastisk podd, men det finns ju så många fler.

Jag sparkar tråden igång med att tipsa om (förutom de ovannämnda) den senaste episoden av den australiensiska poddsändningen Shooting the poo podcast. Här har vi fyra australiensare som går igenom alla Batmanfilmer. Har du ens det minsta intresse för karaktären Batman blir det inte mycket bättre än det här! Klicka dig dit eller ladda ner avsnittet från iTunes eller valbar nedladdningsplats och förbered dig på att skratta så tårarna skvätter (eller på att ta ordentligt illa upp av det vulgära språkbruket  ;D ).

Shinan

• Antal inlägg: 48
    • http://www.surfnet.fi/~karell
SV: Fantastik i poddform
« Svar #1 skrivet: 17.02.2014 kl. 21.56 »
Jag kollade mina poddprenumerationer och noterade att jag egentligen inte lyssnar på en enda podcast som direkt handlar om fantastik. (Det är bara rollspelspodcast, brädspelspodcast, datorspelspodcast eller populärkulturpodcast) Så jag undrar, förutom att länkdroppa några helt ok (icke-fantastik) podcaster, om det finns någon "definitiv" fantastikpodcast som utkommer ungefär en gång i veckan, är ungefär en timme lång och ungefär håller sig till något slags format och inte bara är några typer som pratar strunt.
"Be strong in your Ignorance"

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #2 skrivet: 19.02.2014 kl. 19.12 »
Alltid lika trevligt då man skriver ett långt inlägg som sedan förstörs just då man trycker på "Posta".  :P

Nå, försöker på nytt snart. Under tiden kan man ju t.ex. klicka sig till den podd som Shinan definitivt borde ha "namedroppat", nämligen svenskfinlands största spelpoddcast LUCcast:woohoo:

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #3 skrivet: 3.03.2014 kl. 09.06 »
OK, för att återgå till Shinans fråga om ”den definitiva fantastikpodcasten”. Jag tror inte det finns någon sådan, eller närmare bestämt, jag har inte ännu hittat en podd som skulle fylla alla de krav som Shinan ställer (utkommer ungefär 1ggr/vecka, är ungefär 1 timme lång, har ett format [annat än bara några typer som pratar stunt]). Det skall bli intressant att se om någon kan tipsa om en dylik definitiv fantastikpodd, egentligen tycker jag det skulle vara ganska underligt om en sådan inte redan existerade någonstans i poddversumet; om den nye finns måste ju någon skapa den snart.

Hur som helst här kommer mina fantastikpoddtips, alla innehåller ingredienser ur Shinans beskriving på den definitiva podden, men inget av dessa fyller nog alla mått.

The Coode Street Podcast
Som etta på min poddlista finns The Coode Street Podcast av den australiensiska fantastikredaktören Jonathan Strahan och den amerikanska fantastikforskaren Gary K. Wolfe. Den här podden utkommer ungefär en gång i veckan, den är omkring en timme lång, men formatet är definitivt ”två typer som pratar strunt”. Fast det är nog fel att säga att Strahan och Wolfe skulle prata strunt. De känner speciellt det litterära fantastikfältet mycket bra och håller koll på bokutgivning, prisnomineringar och i viss mån allt annat nämnvärt som händer inom fandom. Men formatet på podden är helt enkelt två vänner som ringer upp varann en gång i vecka och pratar. För det mesta är det bara Garry och Jonathan som håller låda, men då och då har de bjudit med en gäst i diskussionen, ofta är det frågan om en mer ellermindre känd fantastikförfattare. Vem än gästen är brukar personen alltid vara intressant. Är du ett dugg intresserad av fantastiklitteratur och vill hålla fingreet på pulsen över vad som händer inom genren är The Coode Street Podcast något för dig.

Galactic Suburbia
Ytterligare en australiensisk poddsändning att rekommendera är Calactic Suburbia. Här har vi tre fantastikfans/proffs som samlas i etern ungefär en gång per månad och diskuterar i en dryg timme eller nästan två per gång. Alisa Krasnostein är chef för det lilla förlaget Twelfth Planet Press och skriver som bäst en doktorsavhandling om förlagsverksamhet (om jag nu inte förstått saken helt fel), Alex Pierce är fan (speciellt av hård sf) och recensent och Tansy Rayner Roberts är författare. Galactic Suburbia har ett tydligare format än t.ex. Coode Street, men nog är ju det här också i grund och botten ”typer som pratar strunt”, fast precis som med Coode Street är det allt annat än strunt som är på gång. Galactic Suburbia-sändningarna brukar vara indelade i ett nyhetssegment där Alisa, Alex och Tansy diskuterar om en eller flera saker som hänt inom fandom följt av ett segment där de alla går igenom all fantastikkultur de konsumerat sedan senaste sändning. Förutom böcker tas oftast även tv-serier, filmer, seriealbum och ljudböcker/hörspel upp. Galactic Suburbia behandlar fantastiken ur ett klart feministiskt perspektiv vilket ger podden en egen prägel. Rekommenderas varmt!

SF Squeecast
SF Squeecast är fantastikpoddsändningen som vunnit Hugo-priset för bästa podd två år i rad. I år har squeecastarna bestämt att inte ställa upp i Hugo-omröstningen och det är väl lika så bra, för det är mycket troligt att de skulle fortsätta med at kamma hem priset. I SF Squeecast samlas en grupp fantastikproffs en gång i månaden och tipsar om fantastikverk som de gillar. Sedan årsskiftet har formatet ändrats lite så att man nu håller sig till något visst tema för varje episod. Hur som helst är det här definitivt en podd för dig som vill ha tips på god fantastik i såväl bok, film/tv som serieform. SF Squeecast görs av författarna/redaktörerna Elizabeth Bear, Paul Cornell, Seanan McGuire, Lynne M. Thomas, Michael Damian Thomas och Catherynne M. Valente, alla är inte med varje gång, men varje gång har de också med en gäst som oftast är en fantastikförfattare.

The Writer and the Critic
Ännu en australiensisk podd för alla oss som vill ha tips på bra böcker. I The Writer and the Critic är det författaren Kirstyn McDermott och fanen/recensenten Ian Mond som för varje avsnitt rekommenderar en bok var och sedan läser böckerna och diskuterar dem i podden. Vill du undvika ”spoilers” skall du se till att ha läst böckerna paret diskuterar innan du lyssnar på dem, här är det nämligen frågan om diskussioner där man verkligen går in i böckerna utan att hejdas för om man råkar avslöja något om intrigen eller ej. Vill du testa podden utan större fara för intrigavslöjanden rekommenderas avsnitt nummer 34 där Kirstyn och Ian förutom att plocka isär två böcker även ger korta ”spoilerfria” recensioner på en drös verk.

Small Blue Planet
För alla oss som också är intresserade av hur fantastikfältet ser ut utanför den engelskspråkiga världen är Cheryl Morgans Small Blue Planet ett måste. Här diskuterar Cheryl med fantastikfans och -proffs från olika länder, varje avsnitt behandlar ett land. Hittills har podden behandlat Brasilien, Filippinerna, Finland, Frankrike, Israel och Kina. Small Blue Planet utkommer oregelbundet och åtminstone jag väntar redan med stort iver på nästa avsnitt.

Där var de, mina fem poddtips. Jakten på den definitiva fantastikpodden fortsätter och flera tips emottages. Det är bara att fortsätta diskussionstråden

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #4 skrivet: 27.03.2014 kl. 07.22 »
Welcome to Night Vale
Welcome to Night Vale presenetar som ett radioprogram för staden Night Vale. Staden ligger mitt i en öken och det verkar som om alla konspirationsteorier är sanna. Staden har en strand men inget vatten. En hundpark där inga hundar är tillåtna. Det finns inga hundar i staden och man får inte ens se på hundparken och figurerna i mörka kåpor som finns i hundparken finns inte där, eller man får i alla fall inte se på dem.
Jag är väldigt förtjust i denna podcast med dess H.P. Lovecraft inspirerade saker och varelser. Rekommenderar den varmt till alla. Podcasten produceras av Commonplace Books. Welcome to Night Vale finns även på itunes.
Exempel på innehåll: Episode 4. "Last night's PTA meeting accidentally opens a rift in spacetime, and Night Vale faces the consequences. Plus, changes afoot at the Night Vale Daily Journal, controversy at Radon Canyon, and our annual high school football preview!"
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Geek's Guide to the Galaxy podcast
« Svar #5 skrivet: 28.04.2014 kl. 11.03 »
En annan podcast jag rekommenderar är Geek's Guide to the Galaxy. Detta är en intervju podcast som dras av David Barr Kirtley och är producerad av John Joseph Adams som även är känd från Lightspeed Magazine. Varje episod innehåller en intervju med en ledande person inom Science Fiction och Fantasy. Efter detta kommer det en diskussion om allt möjligt, som kan gälla allt från Science Fiction böcker, filmer, dataspel till Robotrevolter.

Gäster i denna podcast som startade redan i Januari 2010 har varit författare som George R. R. Martin (A Game of Thrones), Philip Pullman (The Golden Compass), Margaret Atwood (The Handmaid’s Tale), Lemony Snicket (A Series of Unfortunate Events), andra än författare är Simon Pegg (Shaun of the Dead), Felicia Day (The Guild), Robert Kirkman (The Walking Dead), Mike Mignola (Hellboy), Michio Kaku (vetenskapsman och författare) och många många andra.

Podcasten är redan uppe i 108 episoder. Jag har verkligen lyssnat genom varenda en av dem och under denna tid hittat en hel massa fantastiska böcker, filmer etc som jag inte hade en aning om att fanns. För att nämna litet så är Finncon 2014 aktuella Elizabeth Bear.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction