Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Hugo 2014  (läst 4895 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Hugo 2014
« skrivet: 21.04.2014 kl. 01.46 »
Vill du diskutera årets Hugo-omröstning har du hittat rätt tråd.
« Senast ändrad: 2.08.2014 kl. 22.08 av Ben »

Ben

• Administrator
  • *
SV: Hugo 2014
« Svar #1 skrivet: 21.07.2014 kl. 21.45 »
Vet inte om det är en laglig kopia eller ej, men den Hugo-nomierade dramadokmentären om skapandet av Doctor Who, An Adventure in Space and Time, kan ses på Dailymotion.

Jag gillade filmen stort och den kommer troligen att få första plats i sin kategori på min Hugo-röstsedel.

Filmen finns även utgiven på DVD och kan säkert köpas var än du införskaffar dina utländska DVD:n. Finns t.ex. på SF-bokhandeln.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #2 skrivet: 3.08.2014 kl. 00.01 »
Tidsfristen för att lämna in rösterna till årets Hugo-omröstning gick ut på morgonen 1.8 finländsk tid. Jag hann inte läsa de nominerade romanerna, kortromanerna fackböckerna och inte heller romanerna som tävlade om Campbell-priset (pris för bästa nya fantastikförfattare, inte direkt debutant, eftersom man kan få priset inom två år efter debuten). Men novellerna och långnovellerna hann jag läsa, de nominerade filmerna och tv-programmen har jag sett, serierna har jag läst, poddsändningarna har jag lyssnat på m.m., så ett antal kategorier kunde jag rösta i. Här följer några kommentarer om en del av de kategorier jag röstade i.

Noveller
Jag tyckte att årets Hugonominerade noveller var svaga. Av de fyra nominerade novellerna var det lite si och så med fantastikinnehållet i tre av fyra noveller. Rachel Swirskys If You Were a Dinosaur, My Love har absolut inga fantastiska ingrediensser, jag förstår inte med vilka meriter den vann Nebula-priset och hoppas verkligen att den inte vinner Hugon. Sofia Samatars Selkie Stories Are for Losers ligger stadigt på gränsen, vill man riktigt tolka till sig kan man väl få den till att vara fantastk, men såväl den som Ken Chus The Water That Falls on You from Nowhere, som har en klar fantastikingrediens, har samma ”problem” det fantastiska inslaget är egentligen onödigt, båda novellerna fungerar hur bra som helst, kanske t.o.m. bättre, utan den fantastiska kryddan.

Den enda klart fantastiska novellen bland årets kandidater är holländska Thomas Olde Heuvelts The Ink Readers of Doi Saket, en helt trevlig liten asiatiskinfluerad novell som blev etta på min lista.

Långnoveller
På långnovellsidan såg det redan mycket bättre ut, fem texter som alla var klar science fiction eller fantasy. För mig var det enkelt att välja ut de tre bästa och rangordningen bland dem var också ganska så klar, ettan och tvåan var ganska nära varandra, men ettan svepte helt enkelt iväg mig och jag fundrar på att försöka få den översatt för Enhörningen. Första platsen på min Hugoblankett inom kategorin för långnoveller gick till Mary Robinette Kowals The Lady Astronaut of Mars, en fantastiskt vacker besrättelse om mänsklighetens första koloni på Mars, kärlek och val.

Andra plats gick också till en fin science fictionnovell, Aliette de Bodards The Waiting Stars. Den här novellen, precis som novellen Anpassning, som Enhörningen publicerade för ett år sedan, hör till de Bodards Xuya-historier och berättar alltså om en värld där Kineserna och Aztekerna utvecklades till stormakter som erövrade rymden.

Tredje plats på min röstsedel gick till Ted Chiangs The Truth of Fact, the Truth of Feeling (ytterligare en författare som Enhörningen publicerat). En fin novell om minnet, men den här gången lyckades inte Chiang nå ända till toppen på min lista.

Vox Days Opera Vita Aeterna fick min fjärdeplats. En helt intressant fantasynovell om en alvs kontakt med människornas religion, men världen kändes lite väl dussinfantasyaktig för min smak.

Det absoluta bottenskrapet för min del blev Brad Torgersens äckliga militärpropaganda The Exchange Officers.

Serier
Årets Hugoserier var ju nog en intressant heterogen grupp, men på något sätt kändes det som att några verk kunde ha bytts ut mot något bättre (hur är det t.ex. möjligt att det senaste Fables-albumet, Snow White, inte blev nominerad). Att välja ut ettan ur den här gruppen var inte så svårt, Brian K. Vaughans och Fiona Staples’ Saga, Volume 2 fick högsta poäng på min lista. Saga påminner mig lite om Linda och Valentin, så gillar man science fiction med lite knorr på svansen faller Saga i god jord.

Andra plats gick till Paul Cornells och Jimmy Broxtons The Girl Who Loved Doctor Who som berättar om hur Doctor Who hamnar i vår värld där han naturligtvis är känd från tv-serien om Doctor Who.

Tredje plats gick till Phil & Kaja Foglios och Cheyenne Wrights Girl Genius, Volume 13: Agatha Heterodyne & The Sleeping City, en hel OK steampunkig serie, men här märker man definitivt att det är frågan om ett album i lång berättelse. Har man inte läst de föregående tolv albumen får man inte så mycket ut av det här.

De två resterande kandidaterna skulle jag helst lämna utanför tävlingen. George R.R. Martins och Raya Goldens The Meathouse Man skulle säkert ha känts hur fantastisk som helst i tonåren, men nu kändes den bara otroligt töntig. Det fantastiska innehållet i Randall Munroes Time är mer eller mindre lika med noll och även i övrigt känds berättelsen som otroligt utdragen, allt det här kunde man nog ha berättat i betydligt färre än 3101 rutor.

Filmer
Filmkategorin innehöll även den några överraskningar i form av det som fanns och det som inte fanns med (hur kommer det sig t.ex. att folk inte förstår hur fantastiskt bra Despicable Me 2 är?). Av de som fanns till buds vann The Hunger Games: Catching Fire över Iron Man 3, som i sin tur vann över Frozen och Pacific Rim. Den andra Hunger Games-filmen fungerade fantastiskt bra och de dryga två timmarna flög iväg som i en mycket kortare film.

Gravity då? Visst är det en helt bra film, men science fiction? Njah, inte i mitt tycke.

TV (eller egentligen kortare filmer)
Tyvärr blir det väl så att något av Doctor Who-episoderna vinner. Visst är Doctor Who en bra serie, men det finn ju faktiskt också andra fantastikserier på tv. Hur som helst min etta är dramadokumentären An Adventure in Space and Time. Är det science fiction, nej, men den berättar om science fiction och det räcker för mig den här gången; dessutom är den fantastiskt bra och intressant, rekommenderas!

På andra plats satt jag Orphan Black-episoden Variations under Domestication och på tredje plats Game of Thrones-avsnittet The Rains of Castamere.

Doctor Who-avsnitten The Day of the Doctor och The Name of the Doctor tillsammans med humorprogrammet The Five(ish) Doctors Reboot fick fylla de sista platserna.

Poddsändningar
Bland de sju nominerade poddarna fanns hela fyra som jag inte bekantat mig med tidigare. Av de här fyra verkar SF Signal Podcast bli ett permanent tillägg i min poddlista och kanske också Verity! (fast jag undrar om jag orkar en en poddsändning som endast behandlar Doctor Who).

Hur som helst gav jag första och andra platsen åt gamla favoriter. The Coode Street Podcast blev den här gången etta medan Galactic Suburbia Podcast blev tvåa. Nykomlingen SF Signal Podcast knep sedan tredje plats framför poddvågorna av ytterligare en gammal favorit, nämligen The Writer and the Critic. Nästsista och sista platsen på min lista gick till The Skiffy and Fanty Show respektive Tea and Jeopardy.

Konstnärer
Av konstnärskategorierna fick Daniel Dos Santos min första plats bland de professionella konstnärerna, medan de tre absolut bästa på fansidan enligt mig var illustratören Sarah Webb, smyckesmeden Spring Schoenhuth och illustratören Mandie Manzano.

Jag röstade även i novell- och långnovellkategoerierna i Retro Hugo-omröstningen, där man alltså röstade om verk från 1939, då första Worldcon hölls (själva Hugo-priserna delades ut för sörsta gången år 1953). Jag tyckte inte att texterna klarat tidens tand värst bra. I novellkategorin ställde jag Arthur C. Clarkes ironiska How We Went to Mars på första plats, medan Robert E. Howards skräcknovell Pigeons from Hell fick ta första plats för långnovellerna.
Av de övriga vill jag ännu nämna novellen som kom på andra plats på min lista, nämligen Lester Del Reys robotnovell Helen O’Loy, där själva idén kunde fungera mycket bra ännu idag.

Jag tycker det är fantastiskt att vem som helst som är intresserad av Hugo-priset kan delta i omröstningen! Det enda som krävs är att man betalar minst stödmedlemskapsavgiften för Worldcon (några tior). Nuförtiden får man ju som röstberättigad även ladda ner de flesta nominerade verken i olika e-boksformat, så det är faktiskt inte svårt att få tag på de nominerade texterna. Är du alltså ett dugg intresserad av (engelskspråkig) fantastik rekommenderar jag dig att genast bli stödmedlem i nästa års Worldcon, Sasquan, så får även du delta i Hugo-omröstningen nästa år.
« Senast ändrad: 18.08.2014 kl. 00.26 av Ben »

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #3 skrivet: 23.08.2014 kl. 11.59 »
Kolla Olov Livendahls inlägg i bloggen Drömmarnad berg för fler åsikter om årets Hugokandidater: http://drommarnasberg.wordpress.com/