Under
Enhörningens önskelista lyfte jag fram idén om att presentera diverse fantastikklassiker genom recensioner. Någotslags "månadens klassiker" alltså.
Vilka böcker tycker ni borde definitivt finnas med på en dylik klassikerlista?
Själv kom jag relativt enkelt på ett dussin science fiction -klassiker, men på fantasysidan blev inte dussinet genast fullt.
Jag antar att man enkelt kunde göra listan nästan hur lång som helst och lika enkelt är det att helt enkelt glömma något definitivt storverk. Det här låter alltså som ett ypperligt ämne för en diskussion.
Här kommer den lista jag i all sin hast kom på. Kommentarer och tillägg tages emot med tacksamhet och likaså erbjudanden om att recensera en eller flera klassiker.
- Asimov: Stiftelsetrilogin (det finns ju fler man kunde ta av Asimov, men den här kunde man börja med)
- Clarke: 2001 (samma sak som med Asimov)
- Bradbury. Fahrenheit 411 (samma sak som med Asimov)
- Strugatski: Stalker
- Lem: Solaris
- Wells: Världarnas krig (samma sak som med Asimov)
- Shelley: Frankenstein
- Verne: Från Jorden till Månen
- Orwell: 1984
- LeGuin: Mörkrets vänstra hand
- Heinlein: Främling på egen planet (samma sak som med Asimov)
- Simak: Websters värld (samma sak som med Asimov)
- Bester: Ensam mot universum (och/eller Tigermannen)
- Dick: A Scanner Darkly (Umh, Dick hör verkligen inte till de författare jag känner värst bra, så det kanske skulle finnas någon bättre Dick-klassiker; och visst vet jag att även Dick har flera böcker som kunde räknas som klassiker)
- Adams: Liftarens guide till galaxen
- Gibson: Neuromancer
- Tolkien: Sagan om ringen
- Lovecraft: (ja vad skulle man ha av Lovecraft; visst skall han finnas med, men jag är tyvärr ingen Lovecraft-expert)
- Stoker: Dracula
- Howard: (någon Conan-novellsamling eller roman skulle det väl vara, men vilken; yterligare en klassiker jag inte känner till)
- Dunsany: The King of Elfland's Daugher (nej, inte är jag någon Dunsany-expert heller)
Som det är det lite si och så med mina kunskaper om klassisk fantasy.
Förövrigt hade
tidskriften Svensk bokhandel för en tid sedan en artikel där John-Henri Holmberg berättar om fantastik och räknar upp sin egen klassikerlista. Ett klick till den artikeln rekommenderas nog varmt.