Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Hugo 2011  (läst 3573 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Hugo 2011
« skrivet: 16.08.2011 kl. 22.39 »
En tråd för diskussion om årets Hugokandidater. Klicka här för nyhetsnotisen om de nominerade verken.
« Senast ändrad: 16.08.2011 kl. 23.09 av Ben »

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
SV: Hugo 2011
« Svar #1 skrivet: 16.08.2011 kl. 23.08 »
Jag kör igång diskussionen med min rangordnade lista över årets novellkandidater:

1. Carrie Vaughn: Amaryllis
2. Mary Robinette Kowal: For Want of a Nail
3. Peter Watts: The Things
4. Kij Johnson: Ponies

Carrie Vaughns Amaryllis var en solklar etta för mig. Jag gillade novellen magnituder bättre än de övriga. Jag gillade den faktiskt så mycket att jag funderar på att skaffa översättningrättigheterna till den och publicera den i Enhörningen. Vaughns novell är ett utmärkt exempel på sf som verkligen har något att säga.

Mary Robinette Kowals For Want of a Nail är äkta rymd-sf med generationsskepp och artificiell intelligens och saker. En riktigt bra novell.

Peter Watts’ The Things kändes lite väl mycket som ett roligt tanke-experiment: hurdan skulle berättelsen i John W. Campbell Jr:s novell Who goes there bli om man såg den från monstrets perspektiv? (Who goes there är för filmentusiasterna bättre känd som Christian Nybys (med eller utan Howard Hawks) The Thing from Another World och/eller John Carpenters The Thing).

Kij Johnsons text köpte jag inte alls, inte ens fastän den berättade om enhörningar. Eller visst köpte jag texten, men berättelsen var föga originell (hur många berättelser om hur svårt det är att växa upp har väl egentligen skrivits) och fantastikelementet kändes helt onödigt och påklistrat.

minbar

• Antal inlägg: 1
SV: Hugo 2011
« Svar #2 skrivet: 17.08.2011 kl. 17.06 »
Min egen liste kom til at se sådan ud:

(1) "Amaryllis" by Carrie Vaughn (Lightspeed, June 2010)
(2) "For Want of a Nail" by Mary Robinette Kowal (Asimov's, September 2010)
(4) "Ponies" by Kij Johnson (Tor.com, November 17, 2010)
(3) "The Things" by Peter Watts (Clarkesworld, January 2010)
(5) No Award

"Ponies": Det irriterer mig, at der INGEN forklaring er på, hvorfor der findes flyvende, talende enhjørninger.

"The Things": fungerer egentlig okay. En forvirret stemning. Men jeg tror også jeg ville være forvirret, hvis jeg var i den aliens ektoplasma. Jeg kender ikke filmen, og derfor er der ikke stor genkendelses-glæde.

Og så to der bare er gode :-) Jeg tror jeg valgte at have "Amaryllis" øverst, fordi den har en god stemning, og lidt af en overraskelse.