I huvudrollerna: Jessica Alba, Michael Chiklis, Chris Evans, Ioan Gruffudd & Julian McMahon
Längd: ca 107 min
Ursprungsland och -år: USA/Tyskland, 2005
Distributör: FS Film Oy
Filmens webbsida finns på http://www.fantasticfourmovie.com
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0120667/combined

Fantastic Four är den senaste i raden av Marvels serier att introduceras på vita duken. Historien är en rätt typisk ”så började det” historia där vi introduceras till de olika karaktärerna och får se hur de blev det de blev, det vill säga Mr Fantastic, Human Torch, Invisible Woman och Thing. Allt tar sin början, visar det sig, uppe i rymden ovanför jorden i mötet med en energistorm. Denna energistorm kan enligt Richard Reed, senare Mr Fantastic, ha haft något att göra med utvecklingen av DNA på jorden då den senast drog förbi och man ger således sig iväg för att undersöka fenomenet. Naturligtvis går det som borde ha varit ett tryggt experiment fel och alla de blivande fyra hjältarna får istället sina DNAn förändrade. Genom resten av filmen försöker man med olika inställningar till det som hänt förstå och handskas med den nya situationen samtidigt som man får kämpa mot den onde Dr Von Doom, även han förändrad efter rymdstrapatsen.

Fantastic Four är en rakt berättad historia utan några överdrivna utläggningar eller dramer. Istället för att komma med invecklade förvecklingar eller överdrivna karaktärer för filmen fram en okomplicerad berättelse där koncentrationen lagts på huvudkaraktärerna och deras situation istället för på storslagna möten mellan överproblematiserade hjältar och ondskans representanter. Man får med andra ord känslan att denna serie i motsats till vissa andra seriefilmatiseringar handskats med en hel del respekt för utgångsprodukten. Filmskaparna har som det verkat satt sin tilltro till att historien och kanske framför allt karaktärerna är starka nog i sig själva att fungera och undvikit onödiga nyskapelser. Till viss del har man också haft rätt.

Fatastic Four är kanske en serie som mer än andra serier kan ha nytta av filmmediet och dagens specialeffekter. Att man ändå vågat satsa på karaktärerna istället är en trevlig överraskning. Flera av huvudrollsinnehavarna känns igen från tv men gör också riktigt bra ifrån sig på vita duken och det är också just skådespelarna och relationen mellan dem som ger filmen det lilla extra. Det faktum att ingen av skådespelarna är några jättenamn gör kanske också att symmetrin mellan karaktärerna fungerar så bra. Ändå är det något som fattas. Fantastic Four är bara 1 och 45 lång men känns ändå bra mycket längre. Historien är visserligen aldrig tråkig men saknar tyvärr delvis ett ordentligt tempo och kanske framför allt en ordentlig tempoökning. Trots att dialogen flyter på bra blir det med andra ord lite för mycket prat och för lite aktion i slutändan och filmen blir lite väl snäll. Med detta är det emellertid inte sagt att en Fantastic Four nummer två skulle sitta helt fel.

-Sofia Sjö- 3.8.2005