I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0089421/combined
  • Skivan innehåller förutom originalljudspåret på engelska även en fransk, tysk och spansk dubbning. Alla ljudspåren är Dolby Surround Stereo
  • Textning på svenska, finska, norska, danska, engelska, franska, grekiska, holländska, italienska, rumänska, spanska och tyska.

• Filmens trailer (2,07 min, vidbild, ingen textning).

Enhörningens poäng: 5.

Kung Salomons sk(r)att som det står i Bonniers Stora Film & Video guide. Vad skall man nu säga? Intressant? Kanske litet. Bra? Njaa? Rolig? Javisst... men ofrivilligt så.
   När Jessie Huston (Sharon Stone) anställer Allan Quatermain (Richard Chamberlain) för att söka efter sin försvunna far, som är upptäcktresande, så har vi det som finns kvar från H. R. Haggards roman. (I romanen blir Quatermain anställd av en grupp forskare om jag kommer ihåg rätt.) Därefter blir det tyvärr en berg- och dalbana i Indiana Jones stil. Vi träffar kannibaler, onda tyskar, brutala turkar och när sedan alla ingredienser är blandade blir det ingen soppa utan mera en röra.
   Manuset läcker som ett såll. Skådespelarna är verkligen dåliga. Richard Camberline väntar man sig inget av men Sharon Stone är fullständigt katastrofal. (Läste i en Starlog att dessa båda filmerna är hennes största misstag och det säger mycket det.). Richard Chamberline fyller inte de skor som han tänkts för. Hans dialog är träig och tillsammans med Sharon Stone blir den bara ofrivilligt rolig. Herbert Lom som Överste Bockner med sin mustasch och Wagner-passion blir inget annat än en dålig version av Dreyfus i Ljusröda pantern. John Rhys-Davies som turken Dogati är inte mycket bättre. När vi i första gången möter Dogati och Överste Bockner så blir man verkligen generad. Bockner käkar Bratwurst och skäller ut Afrika och turkar och Dogati anser att landet har varit verkligt lukrativt. Filmen har blivit beskylld för rasism och jag kan förstå detta.
   Men denna film skall inte tas på allvar. J. Lee Thompson gör nog så gått han kan med de medel som står till bruks. Visst finns här rasism i stora mängder. Ibland påminner filmen nästan om geografiböckerna från 30-40-talen. Turkarna är lata och mordiska och vill bara han pengar, medan tyskarna är brutala och korkade och gillar Wagner och vill dominera hela världen. För att inte tala om alla mörkhyade som endera är kannibaler eller så lever de upp och ner hängandes i trän.
   Men sedan kommer vi till det verkligt viktiga, aktion. Dessa actionscener har setts tidigare i en anna liknande film. Torgscenen med häst och kärra är en typisk sådan. Allt det roliga i den här filmen är malplacerat. Men till filmens försvar måste sägas att den nog är ändå underhållande. I alla fall för de 14-15 åringar som såg filmen tillsammans med mig. De stortrivdes. Men varför är filmens åldersgräns 18 år? Detta är ett stort mysterium. På bio var den bara förbjuden under 16.

Allan Quatermain and the Lost City of Gold

[Pärmen på Allan Quatermain and the Lost City of Gold.]
Regi: Gary Nelson.
Manus: Gene Quintano & Lee Reynolds.
Baserar sig på H. Rider Haggards roman Allan Quatermain and the lost city of gold.
Musik: Michael Linn.
I huvudrollerna: Richard Chamberline, Robert Donner, James Earl Jones, Henry Silva
och Sharon Stone.
Längd: ca 95 min.
Ursprungsland och -år: USA, 1987.
Åldersgräns: F-15.
Finsk titel: Allan Quatermain ja kadonnut kultainen kaupunki.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0092534/combined
  • Skivan innehåller förutom originalljudspåret på engelska även en fransk, tysk och spansk dubbning. Alla ljudspåren är mono.

• Filmens trailer (1,09 min, anamorfisk vidbild, ingen textning).

Enhörningens poäng: 2.

Om King Solomon's Mines ändå är rätt så hyfsad så är denna film ett verkligt bottennapp. Enda orsaken till att jag orkade se igenom den var att jag skulle recensera filmen. Allan Quatermnain and the Lost City of Gold är inspelad på samma gång som Kung Salomons skatt vilket är litet underligt då denna film har en annan regissör, en annan som gjort musiken osv. Några nya skådespelare har kommit till bl.a. James Earl Jones och Henry Silva. Dessa måtte ha varit i desperat behov av pengar för att gå med på något som det här. Herregud. Regissören Gary Nelson som har sina rötter i TV-serier som Gunsmoke, Have Gun - Will Travel o.s.v. har nog helt missat att det nu görs film inte TV.
   Storyn i denna film är nästa exakt lika som i förra bara att det nu är Allan Quatermains tur att söka efter sin bror som försvunnit under en expedition som han åtog för att leta efter en försvunnen ras av vita människor. Dessa människor bor i en stad där gatorna är av guld o.s.v.
   Filmen inleds med en man som springer i en djungel. Scenen ser mest ut att ha blivit filmad i en skogsdunge nära en väg. Mannen jagas av maskerade män. Snabba klipp till Chamberline som provar en kostym och därigenom får vi litet humor. Sedan blir det litet action och efter detta önskar man att filmen skulle vara slut. Men då har det gått bara 15 minuter.
   Sedan till personerna. Chamberline som Quatermain är sämre i den här filmen än i den förra Det samma gäller för Sharon Stone som Jessie Huston. Det är väl så att de behöver en bra regissör för att de skall spela bra. J. Lee Thompson är ändå en bättre regissör än Nelson. James Earl Jones som Umslopogaas med sin yxa är nog så malplacerad som bara någon vara kan. Robert Donners Swarma är den som står för komiken i denna film. Agon spelad av Henry Silva (han ser t.om ut som ett lejon) är filmens enda ljusglimt. Och då pratar jag inte om gummiormarna. En annan kul sak är att slutstriden påminner litet om slaget vid Helms Deep i Lord of the Rings: The Two Towers. Litet men ändå.
   Men filmens verkliga höjdpunkt är Drottning Sorais gulddräkt som framhäver hennes kvinnliga former, och detta säger mycket om denna film. Något annat som också säger mycket om denna film är att samma pojkar som såg på den första såg också på den här, men inte hade de samma reaktioner. När filmen var slut var kommentaren "jaha". Denna film kan ses om man är i verkligt behov av något att se på, men kommer Bu-klubben samtidigt så se hellre på den.

-Kenneth Lindholm- 16.2.2004