och Robin Williams.
Längd: ca 91 min
Ursprungsland och -år: USA, 2005.
Distributör: FS Film Oy (http://www.fs-film.fi)
Filmens webbsida finns på http://www.robotsmovie.com.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0358082/combined.

Den senaste filmen på animationshimlen, Robots, tar oss som titeln antyder med till en värld av robotar. Rodney Copperbottom drömmer om att bli en uppfinnare. Han är visserligen ingen ny robotmodell och har fått stå tillgodo med sina kusiners avlagda delar under sin uppväxt men han har en mamma och en pappa som älskar honom och inspirerat honom att satsa på sina drömmar. När Rodney ger sig av till Robotcity för att söka jobb hos sin idol Bigweld, väldens mest framstående robot som alltid jobbat för alla robotars väl, visar det sig emellertid att Bigweld är försvunnen och att hans företag nu styrs av den elaka Ratchet. Ratchet och hans ännu elakare mamma har bestämt sig för att utplåna alla avlagda robotmodeller genom att sluta sälja reservdelar men då har de inte räknat med fixaren Rodney som inte ger med sig i första taget.
   Storyn i Robots är i stort sett den gamla vanliga med den unge mannen som ger sig ut i världen för att förverkliga sina drömmar och måste ta sig över en del hinder på vägen. Eftersom det här är en animationsfilm är det väl inte heller historien som blir det centrala utan istället den värld med färgsprakande och finurliga robotar och miljöer man kokat ihop. Med sina varierande karaktärer och tjusiga omgivningar är Robots ännu en i raden av välgjorda och underhållande animationsfilmer för barn som dessutom genom sina hela tiden förekommande små referenser till andra filmer och populärkulturella fenomen även kan vara underhållande för en äldre publik. Det är med andra ord en mer eller mindre säker succé som teamet bakom Ice Age tagit fram.
   Trots att Robots i likhet med flera tidigare animationsfilmer definitivt bjuder på något nytt är det som oftast gör filmen rolig de många sätt på vilken robotarna kämpar med samma problem som vi, men med en robots vinkling på det hela. Trots att vi i Robots befinner oss i en värld av skruvar och plåt är det med andra ord inte speciellt långt vi rört oss. I denna värld återkommer emellertid beklagansvärt också, som i så mycken film och litteratur för barn, könsroller i sina mest stereotypa förpackningar med allt från skönheten som ska imponeras på till monstermamman med sikte på att fördärva världen. Robots är en underhållande och välgjord film men man kan inte låta bli att önska att man när man nu ändå fått möjlighet att skapa en helt ny värld även tagit chansen att ställa en del av Hollywoods klichéer på ända.

-Sofia Sjö- 16.3.2005