• Framtidens historia (4,30 min, vidbild): Whedon berättar om sina tankar bakom Firefly/Serenity.
  • Fireflys anatomi (6,30 min, vidbild): Om filmens specialeffekter.
  • Återaktiveringen av Firefly (9,42 min, vidbild): Vägen från tv-serie till film.
  • Joss Whedon introducerar filmen (3,55 min, bildformat 4:3): En introduktion gjord för någon sf-kongress innan filmen var helt färdig.
  • Regissörens resa (19,55 min, vidbild): Minidokumentär om filmandet av Serenity.
  • Kommentarspår: Joss Whedon ger sina kommentarer om filmen, även detta är textat på bl.a. svenska.

Det tog några år, men nu är den äntligen här, Serenity, uppföljaren till Joss Whedons Firefly. Ifall det är någon som råkat missa det var Firefly Whedons försök på en science fiction-serie, eller kanske snarare en western satt att utspela sig i rymden. Det blev endast en halv säsong till fansens, serieskaparnas och skådespelarnas stora besvikelse. Whedon var emellertid inte villig att ge sig i första taget, eller i det sista för den delen. Och till sist hände det som aldrig händer, en uppsagd tv-serie fick liv igen och blev film.

Serenity är en slags uppföljare till Firefly. Berättelsen tar med andra ord vid där serien slutade. Men historien i filmen fungerar också som en helhet i sig. I filmen får vi således återigen stifta bekantskap med kapten Malcolm Reynolds (Nathan Fillion) och hans besättning. Alliansen är fortfarande dem på spåren och nu har man skickat en lönnmördare för att få tag på den mystiske River Tam (Summer Glau), en ung kvinna som med sin bror gömmer sig ombord på Reynolds skepp, Serenity. Det visar sig i filmens inledande scener att River kan läsa andras tankar och dessutom är ett slags vapen med otroliga stridsförmågor. Man misstänker att hon kan ha snappat upp hemlig information från de bl.a. politiska ledare som granskat henne och för att dölja dessa hemligheter är man villig att offra nästan vem som helst. Reynolds och hans besättning är emellertid inte villig att ge sig i första taget, och det ännu mindre när orsaken till de hemska minnen River bär på klarnar.

För alla som älskade Firefly är det som att komma hem när man i Serenity åter får stifta bekantskap med dessa karaktärer man redan från förr var fäst vid. För det är samma karaktärer och samma stämning filmen bjuder på. Allting sitter från första repliken. Det filmen gör är emellertid att fördjupa historien och klargöra de frågetecken man lämnades med när serien så snabbt kom till sitt slut. För den som älskade Firefly är det således omöjligt att vara besviken på Serenity. Allt finns där och både historien och karaktärerna fungerar i filmformat också. Det här är med andra ord inte enbart ännu ett avsnitt till serien utan en berättelse som klart står på egna ben. Men fungerar då historien lika bra om man kommer till filmen som en novis, utan en tidigare kunskap om serien? Det stora antalet karaktärer kan för den som inte känner till historien säkert vara aningen konfunderande. Det blir med andra ord mycket att ta till sig och många olika personligheter att passa in. Den snabba introduktionen till en helt ny värld kan säkert också för den oinsatta lämna vissa tomrum. Även om Serenity fungerar bra som film har den också sina svagare punkter som kan leda till vissa missförstånd.

Trots detta skulle jag ändå vilja påstå att Serenity är en film som alla kan ha glädje av. Framför allt är det här en film man bra kan se flera gånger. Det här är således inte bara en berättelse man kan behöva se igen för att hinna begripa allt utan också en berättelse man kan se igen och finna nya finesser. Whedons underbara humor genomsyrar också allt och karaktärerna, även de nya, känns från första stund hela och fascinerande. Inte minst Chiwetel Ejiofor imponerar i rollen som en djupt troende och driven lönnmördare. Nathan Fillion gör också återigen en underbar kapten Reynolds med både humor och hjärta. Till det bästa i filmen hör ändå Summer Glaus stridsscener. Buffy i all ära, men det här är ändå något extra.

Här måste också sägas något om bonusmaterialet på DVD:n. För de som är bekanta med andra DVD utgåvor av Whedons produktioner är det inte direkt oväntat att även Serenity visar sig vara en pärla. Om filmen var rolig är bonusmaterialet ännu snäppet bättre. Det är få regissören som jag känner till som är så villiga att bjuda på sig själv som Whedon. Hans humor och kärlek för sitt verk verkar i sin tur smitta av sig på alla i hans omgivning. Bonusmaterialet håller en med andra ord utan problem klistrad i en ännu en timme framför tv-skärmen. Slutresultatet är en underhållande helhet som man vet att man kan återvända till om och om igen.

-Sofia Sjö- 8.5.2006

Recensioner på de övriga Nebulavinnarna 2006 hittar du genom dessa länkar:

Vill du kommentera denna recension kan du styra din webbläsare till Enhörningens forum.