Filmens webbsida finns på http://www.solaristhemovie.com/.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0307479.
  • Ljudspåret är Dolby Digital 5.1.
  • Textning på svenska, finska, norska, danska, isländska, engelska, hebreiska, kroatiska, polska, portugisiska, tjeckiska, turkiska och ungerska.
    Bonus: (allt bonusmaterial är textat, men endast på engelska)
  • Kommentatorljudspår med regissören Steven Soderbergh och producenten James Cameron.
  • HBO Special: Inside Solaris (12,53 min, bildformat 4:3, filmeskvenserna i vidbild): Intervjusnuttar med regissören,producenterna, skådespelarna och andra personer i filmteamet. Ganska så sedvanlig "behind the scenes-dokumentär", mera reklamprat än verklig information om filmen alltså, men sämre kortdokumentärer har man nog sett.
  • Solaris: Behind the Planet (17,40 min, bildformat 4:3): En liknande minidokumentär som den ovannämnda. Innehåller till stor del samma intervjusnuttar, men känns på något sätt mer intressant.
  • Filmmanuskriptet som textrutor.

Enhörningens poäng: 8.

En science fictionfilm av det mera långsamma och filosofiska slaget. Är du ute efter action kan du glömma den här, men gillade du 2001 är du i sjunde himlen.

Den polske sf-författaren Stanislaw Lem är en av de stora namnen inom sf-litteratur och egentligen litteratur överhuvudtaget. Solaris är troligen hans mest kända bok. Den utkom på polska år 1961 och på svenska och finska år 1973. Boken är översatt till över 30 språk.
   Solaris berättar om en grupp forskare på en forskningsstation i omloppsbana runt planeten Solaris. Efter en del underliga händelser åker huvudpersonen, psykologen Kris Kelvin till rymdstationen för att försöka reda ut vad det egentligen är som händer. Väl framme dras han med i de konfunderande händelserna och slutligen kan vi fråga oss ifall det är människorna som forskar Solaris, eller Solaris som forskar människorna.
   Planeten Solaris har ofta nämnts som den mest lyckade beskrivningen av utomjordisk intelligens. Här har vi inte en humanoid som fungerar nästan som en människa, utan något totalt främmande. Är Solaris verkligen en levande organism? Om den är levande, är den då intelligent? Ifall en intelligent varelse är totalt ofattbar för oss hur kan vi då ens tro att vi kunde kommunicera med den?
   Stanislaw Lem's Solaris har filmats förr. Redan 1973 gjorde Anrei Tarkovski sin version av boken, Lem lär inte ha varit värst förstjust i filmen. Enligt den officiella Lem-webben (http://www.cyberiad.info/english/main.htm) har mästaren inte ännu ens sett Steven Soderberghs version. Förutom på film har Lems mästerverk tolkats även på scen, personligen känner jag till två uppsättningar i Finland: en pjäs på Kotka Stadsteater i slutet av 1980-talet och en annan av Sirius teater i Helsingfors för några år sedan. En recension av den senare kan läsas här på Enhörningens webb.
   Det är väldigt länge sedan jag läst Solaris och nästan lika länge sen är det som jag såg Tarkovskis film, så tyvärr har jag inte kunnat jämföra Soderberghs film med Tarkovskis film eller Lems roman. Kanske något för Enhörningens pappersupplaga.
   Hur som helst är Steven Soderberghs Solaris en film som har mycket litet gemensamt med den genomsnittliga Hollywoodproduktionen, och egentligen ännu mindre med den genomsnittliga Hollywood-sf-produktionen.
   Jag skulle vilja säga att Soderberghs film är Tarkovskis Solaris filmad på engelska, men som sagt, det är så många år sedan jag sett filmen i fråga att jag är ute på mycket tunnt is ifall jag börja påstå dylika saker. I vilket fall som helst är filmspråket och speciellt tempot i Soderberghs Solaris allt annat än man är van vid i en modern amerikansk film. Det här är ett långsamt och filosoferande verk. Lika långt från normal sf-action som Stanley Kubrick's 2001 är från George Lucas' Star Wars.
   Solaris är en film om kärlek, människans psyke, det okända och det ofattbara. Det här är en film om allt och inget. Framför allt är det här en film om och med vuxna människor som beter sig på ett vuxet sätt. Det känns verkligen uppfriskande med en sf-film där huvudpersonerna inte är unga hjältar som klarar av vad som helst, utan nästan medelålders människor som är lika vilse i världen som vi alla egentligen är.
   George Clooney gör en fin rollsprestation som Chris Kelvin (ja, huvudpersonens namn har ändrats till något mer engelskt, precis som de flesta andra personernas namn också), men Jeremy Davies stjäl showen. Davies spelar en litet udda forskare som helt fördjupat sig i sin forskning och fascination av Solaris-planeten. Kelvins fru, Rheya, spelas av Natascha McElhone som också gör en mycket minnesvärd insats. Av huvudkvartetten är det egentligen bara Viola Davies, som spelar forskaren Gordon, som inte riktigt skiner, men å andra sidan är hennes roll så liten att den inte ger värst mycket rörelserum.
   Den nya Solarisfilmatiseringen känns bra. I min recension av Kubrick's 2001 efterlyste jag intelligenta, vuxna sf-filmer. Här har vi en sådan. Jag ser inga problem med att kalla Soderberghs Solaris för 2000-talets 2001. Men samtidigt undrar jag ifall filmen skulle hålla för en mer djupgående analys, eller om den överhuvudtaget skulle hålla att se flere gånger.
   Hur som helst har Soderbergh &co bevisat att det visst går att göra tankeväckande sf även i våra dagar. Tankeväckande sf som samtidigt är visuellt imponerande, utan en endaste action-scen eller explosion.

-Ben Roimola- 7.9.2003