Åldersbegränsning: F-16
Videons bildformat: bredbild (widescreen)
Finns både som hyr- och köpvideo samt DVD.
Filmens webbsida finns på http://www.ninthgate.com
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Title?0142688.
Enhörningens poäng: 6 (av 10 möjliga)

The Ninth Gate är en fantasythriller om en bokagent som får i uppdrag att spåra upp de existerande kopiorna av en medeltida lunta som sägs vara skriven av självaste Satan. Gillade du Rosemary's Baby eller Angel Heart gillar du troligen den här också. Vänta dig dock inga massiva skräckeffekter eller ens någon kuslig tryckande stämning. Det hela är mer mystiskt än skrämmande. Rollprestationerna är OK, men inget att hänga i julgranen. Det finns säkert värre sätt att spendera två timmar, men nog fler bättre sätt att göra det.

Johnny Depp spelar Dean Corso, en man som för pengar söker fram värdefulla gamla böcker åt den som betalar högst. Boksamlare kan man knappast kalla honom för eftersom han inte tycks ha en egen samling, så bokagent kanske är mer passande.
   I The Ninth Gate får Corso i uppdrag att spåra upp och bekräfta autenticiteten på de kvarvarande kopiorna av en ytterst sällsynt medeltida bok som sägs vara skriven av Satan själv. Vår bokagent tror inte på det övernaturliga och eftersom uppdragsgivaren betalar verkligen bra har Corso inga problem med att anta uppgiften. Så småningom blir det dock klart även för Corso att Satansboken kanske inte är en legend.
   The Ninth Gate kan man knappast kalla för skräck. I filmen finns egentligen inga skrämseleffekter eller plötsliga "Bu!"-scener som skulle få tittaren att hoppa till. Stämningen är mer mystisk än kuslig, litet i stil med Polanskis Rosemary's Baby eller Alan Parkers Angel Heart.
   Filmens intrig håller en nog i sitt grepp och tittaren får gissa ända till det sista vem som egentligen följer vilken agenda. Men, då man väl sitter där efter filmen och försöker pussla ihop vad som egentligen hände blir man lätt besviken. För sist och slutligen är filmen ganska så tom. Den har egentligen inget att säga och ger heller inga stora upplevelser.
   Rollprestationerna är OK, men inte på något sätt speciella. Litet som intrigen lämnar även de en tom känsla. Dessutom har jag ytterst svårt att tro att någon som känner till gamla böckers värde skulle handskas med medeltida verk lika oförsiktigt som Depps rollperson. Det är egentligen inget fel på Depps spelande, felet ligger nog i hur själva rollen är skriven. Manusförfattarna är knappast boksamlare.

-Ben Roimola- 31.7.2000