Terra Hexa II
Författare: A.R. Yngve
Förlag: Wela Förlag
Utgivningsår: 2006
ISBN 91-975408-5-4
Författarens hemsida finns på http://yngve.bravehost.com.

Nu är efterföljaren till Terra Hexa här – Terra Hexa II. Namnet har böckerna efter den värld Yngve skapat till sina fiktiva ungdomar på äventyr, en värld formad som en gigantisk kub där varje sida är isolerad från den andra av den barriär som kanterna – horisonterna – utgör. Den första romanen utspelades på två av Terra Hexas sidor, i del två får vi möta världen i den tredje sidan. Del två är en logisk fortsättning på äventyret i ettan och förstås planerar Yngve att fortsätta med de övriga delarna av världen i vad som torde bli tre romaner till, speciellt som ettan upptagits som en av årets bästa ungdomsböcker i Läsgodis för ungdomar 2004.

Del två är inte sämre än del ett (se tidigare recension på Enhörningens webb), vi får följa de samma ungdomarnas äventyr vidare och även om fienden är en annan är upplägget likartat: en värld där en missriktad religion styrd av ett ont väsen regerar. En religion som verkar inspirerad av förhållanden i vissa världssyner här på vår egen jord. Yngve vill vad jag förstår föra fram en demokratisk och humanistisk världssyn, men i sin konsekvens också materialistisk, där det övernaturliga alltid har sin naturliga förklaring.

Skillnaden från del ett, vilket gör uppföljaren läsvärd, är att flera av mysterierna med en kubvärld nu förklaras och för historien framåt. Som läsaren säkert tidigare anat är världen konstgjord. Men vem har gjort världen? Svaret uppenbaras säkert i efterföljande böcker. Det jag hoppas är att Yngve lyckas behålla greppet om läsarnas intresse, att nästa äventyr intresserar tillräckligt, för Terra Hexa som miljö kittlar fantasin och är en spännande miljö för fantasyäventyr.

-Peter Damlin- 26.6.2006