The Merchant and the Alchemist’s Gate
Författare: Ted Chiang
Publicerad i tidskriften Fantasy & Science Fiction samt i bokform av förlaget Subterranean Press.
Utgivningsår: 2007
ISBN 978-1596061002
Artikel om författaren i Wikipedia.
Är du intresserad av att köpa boken och använder någon av följande länkar stöder du samtidigt Enhörningen (OBS: du binder dig inte till att köpa något endast genom att klicka på länkarna, så klicka på bara, det är helt ofarligt):

Ted Chiangs The Merchant and Alchemist’s Gate tar oss med till ett svunnet Bagdad där vi får ta del av en sällsam historia. I en liten affär med mystiska föremål får historiens berättarröst, Fuwaad ibn Abbas, se det mest förunderliga han någonsin sett. Här finns en port som kan föra den som passerar genom porten 20 år fram i tiden. Detta är inte den första porten av sitt slag utan portens skapare berättar om en annan port han haft i sin affär i Kairo, en port som även tillät människor att besöka världen 20 år tidigare. Vi får höra om individer som besökt sig själv både i framtiden och i det förflutna och det de upplevt och lärt sig. Klart är att ingen kan förändra det som hänt, men ibland har man ändå en uppgift att spela även i sitt eget förflutna eller kommande liv. Att Fuwaad ibn Abbas hittat den lilla affären börjar så småningom allt mindre likna ett sammanträffande, men vad är det han egentligen är på jakt efter?

Ted Chiang har i sin The Merchant and Alchemist’s Gate lyckats fånga in berättandets magi. Historien för tankarna till Tusen och en natt utan att kännas som en enkel kopia av något man hört förut. Här presenteras tidsresan och dess konsekvenser på ett, om möjligt, logiskt sätt som exakt passar den miljö och den kultur som Chiang valt. Allt sker enligt Allahs vilja. Om Allah så vill kan man hitta de svar man söker hos sytt yngre eller sitt äldre jag. Trots att historien visserligen kan kännas aningen förskönad och konfliktfri kommer man således inte ifrån att detta är en tänkvärd liten berättelse med en uppbyggnad och logik som håller till slutet.

-Sofia Sjö- 26.8.2008

Recensioner på de övriga Nebulavinnarna 2008 hittar du genom dessa länkar:

Recensioner på de övriga Hugovinnarna 2008 hittar du genom dessa länkar: