Det sista kriget
Författare: K.G. Johansson
Förlag: Wela Förlag
Utgivningsår: 2007
ISBN 978-91-975408-6-5
Författarens hemsida finns på http://staff.mh.luth.se/kg/.

Det blir inte ofta jag läser fantasy numera, men eftersom jag läst och recenserat Glastornen (del 1) var jag nyfiken på fortsättningen Det sista kriget – Glastornen 2. Böckerna är skrivna av K.G. Johansson, musiker översättare och nu även författare. Det sista kriget är en direkt fortsättning där Glastornen slutade, men denna gång har berättelsen fått en till huvudperson. Förutom den unge mannen Varg och hans följeslagare vargen Hungrig, finns nu även flickan Asha och hennes egen följeslagare katten Trygg.

Del 2 i Glastornen heter alltså Det sista kriget och krig handlar det också om, religionskriget mellan den galne kungen Alasanders misstolkning av något som är rester av en uråldrig kristendom mot de världsliga storfurstarna. Men krigsskildringarna har ingen betydande plats i boken och striderna behandlas kortfattat. Allt handlar fortfarande om ”resan”. Varg och hans folk vandrar ner från isen i norr till varmare klimat för att överleva. De möter faror och upptäcker nya saker i den märkliga värld som är deras. En värld som upplevt kärnvapen och miljökatastrofer som gjort planetens klimat extrema, från radioaktiva heta öknar till inlandsistäckta länder. Kampen om överlevnad är hård för alla, och i sina biblioteksgrottor sitter vetsormunkarna på tusen år av samlad kunskap – en kunskap som kanske kan rädda världen. Något vi kanske får ta del av i den kommande tredje delen – Kråkmästaren.

Pojken Varg (han är nu vuxen man med fru och barn – men känns fortfarande i skildringen som en vilsen ung pojke) och hans djur vargen Hungrig har en instinktiv kontakt och vargen vet alltid när pojken behöver hjälp och skydd. En likadan kontakt har flickan Asha med sin upphittade katt. Katten Trygg vet alltid när det är fara o färde och Asha kan genom att se i kattens ögon göra rätta beslut. I övrigt är historien väldigt realistiskt skriven, så trovärdig att när det någon gång händer nåt övernaturligt blir man lätt förvånad och undrar: läste jag verkligen rätt – hände verkligen det där? Precis såsom i det verkliga livet.

I sin livsåskådning är boken komplex. Johansson tar upp kristendomen sådan den kan se ut långt in i framtiden, galna visionärer, maktmissbruk, domedagsprofetior, hat, kärlek, sex, våld och hur Varg och hans folk försöker bekämpa det onda utan att själva bli lika onda.

Johansson har skrivit en lyckad fortsättning på Glastornen som fascinerar och kan sträckläsas av ung som gammal.

-Peter Damlin- 23.7.2007

Se även recensionerna av del ett och tre i trilogin: