Kråkmästaren – Glastornen 3
Författare:K. G. Johansson
Förlag: Wela förlag
Utgivningsår: 2008
ISBN 978-91-975408-9-6
Författarens hemsida finns på kgjohansson.com.

Kråkmästaren är den tredje och avslutande delen av K. G. Johanssons trilogi Glastornen (se tidigare recensioner av del 1, Glastornen, och del 2, Det sista kriget). Trilogin är en fantasy som utspelar sig i framtiden där jorden upplevt den stora katastrofen i form av kärnvapenkrig och klimatet är nu i obalans med öknar som breder ut sig runt ekvatorn och glaciärer som tränger ner från norr. I denna ogästvänliga värld lever några samhällen kvar på medeltidsnivå och trots vetskapen om att världen håller på att gå under kämpar olika regenter som vansinniga om den sista makten. En maktkamp mellan stadsfurstar som påminner om det forna romarrikets blodiga intriger. Allt medan ett fåtal människor långt ute i öknen sitter säkra och skyddade i sina enorma torn av glas och låter världens händelser bevakas och spelas in och visas som underhållning för en nerdrogad och likgiltig publik. Ett samhälle som fortfarande har kvar den sofistikerade teknologi som fanns just innan den stora smällen, men som isolerar sig från omvärlden.

Huvudpersonen Varg stretar fortfarande vidare med att förstå världen runt sig och han har hjälp av sina följeslagare Asha och vetsormunken Hannes. Hannes hopp tyr sig till en mystisk försvunnen bok som kallas Kryptika och som enligt legenderna innehåller sanningen om världen. Hannes hittar småningom boken och kan tolka dess kod. Mycket av spänningen byggs upp runt denna Kryptika och Johansson har satt mycket tid på koden och dess filosofiska budskap. Tyvärr är dess profetior sist och slutligen en bisak och för inte handlingen framåt eller har någon avgörande betydelse för det lyckliga slutet som sedan småningom kommer.

Den stora kampen i tredje delen förs mot den så kallade Kråkmästaren. En liten finnig pojke som besviken och fylld av hatkänslor använder sin makt över kråkorna att kontrollera folk och upphäva sig till furste. Även Varg och Asha har kontakt med sina djur – en varg och en katt – men använder sina förmågor med urskiljning. Denna kontakt mellan djur och människor kommer sedan att ha stor betydelse för den slutgiltiga händelseutvecklingen.

I denna den sista delen får Varg och hans vänner äntligen kontakt med glastornens folk och överraskande sanningar kommer fram. Slutet är också likt tidigare delar filosofiskt djupsinnigt.

Till vissa delar är boken lika spännande som de tidigare böckerna , men jag tycker inte lika mycket om den, kanske för att konflikter och spänningar inte håller till slutet. Men detta är trots allt den sista delen och konflikterna måste förr eller senare få sin upplösning och som ungdomsbok fungerar den säkert utmärkt.

Kråkmästaren kan bra läsas fristående från de tidigare delarna. Nödvändiga förklaringar bakas på ett utmärkt sätt in i handlingen så att man kan hänga med i storyn utan att behöva dras med någon lång resume i början.

-Peter Damlin- 16.3.2008