Spin
Författare: Robert Charles Wilson
Förlag: Tor
Utgivningsår: 2005
ISBN 0-765-34825-X
Författarens hemsida finns på www.robertcharleswilson.com.

Är du intresserad av att köpa boken och använder någon av följande länkar stöder du samtidigt Enhörningen (OBS: du binder dig inte till att köpa något endast genom att klicka på länkarna, så klicka på bara, det är helt ofarligt):

Robert Charles Wilsons Spin tar oss med till en närliggande framtid, en framtid som på många sätt känns som vår egen morgondag, eller en morgondag inte alls långt borta. Tyler Dupree, bokens berättarröst, befinner sig när historien börjar på ett hotell i Padang där han genomlider en mystisk behandling. En av bieffekterna av denna behandling är ett behov att skriva ner allt det som hänt honom och det är dessa händelser vi som läsare får ta del av under bokens gång. Historien tar således sin verkliga början i Tylers barndom, den natt stjärnorna försvann. Den natten befann sig Tyler tillsammans med sina grannar från det stora huset på andra sidan gräsmattan, Jason och Diane Lawton, ute under en molnfri himmel. När stjärnorna så plötsligt är borta kastas dessa tre och resten av Jordens befolkning in i en ny och oklar framtid. Solen stiger visserligen upp som den brukar nästa morgon, men Jorden befinner sig nu låst i ett om inte rumsligt så tidsligt fängelse. Någon eller något har fångat jorden i det som, i brist på en bättre förklaring, får namnet spin, men det är egentligen inte Jorden som virvlar utan världen utanför, där en dag på Jorden egentligen visar sig vara årtusenden. Medan solen snabbt åldras utanför det skyddande membranet försöker man på Jorden handskas med det som skett och utforska mänsklighetens chanser till överlevnad. För alla framstår emellertid inte vetenskapens möjligheter som en lösning. Tyler och syskonen Lawtons liv kommer således att ta mycket olika riktningar.

Spin är en komplex berättelse med ett djup både när det gäller karaktärer och handling. Det är således en detaljrik och levande historia Wilson bjuder på, där varje scenario känns logiskt och trovärdigt både med referens till världen omkring oss och science fictiongenrens sätt att utmana och utveckla vetenskapliga idéer. Men även om handlingen alltid är fascinerande och tankeväckande och gör det svårt att sätta ner boken när man en gång kommit in i den, är det ändå kanske bokens mångfacetterade karaktärer som gör Spin till något verkligt extra. Tagna tillsammans tillåter Tyler, Jason och Diane oss att uppleva tre mycket olika, men samtidigt mänskliga sätt att handskas med det som kan vara Jordens slut. Medan Jason, som den vetenskapsman han uppfostrats till, går in för att försöka förstå det som skett och finna en frälsande kunskap, vänder sig Diane till religionen i sin jakt på en djupare mening. Mellan dessa två står i sin tur Tyler, som utbildar sig till läkare, och både genom sitt yrke och sina kontakter till familjen Lawton på nära hand får uppleva de fascinerande händelser som följer och också på ett mycket mänskligt sätt reflekterar ett behov av att försöka leva ett relativt normalt liv mitt i det kaotiska som sker. Men det är inte enbart genom dessa centralkaraktärer som Spin får liv. Även biroller tillför historien ett klart djup, oberoende av om dessa karaktärer är alkoholiserade mödrar eller flickvänner för vilken meningen med livet är en bekväm bostad och en burk med något effektivt när slutet står för dörren.

Spin är således många saker. Detta är ett verkligt science fictionäventyr, men också ett psykologiskt drama, en kärlekshistoria, en näranalys av apokalypsen och en kritisk kommentar till världen omkring oss. Spin visar således klart på science fictiongenrens många möjligheter, men är också rent allmänt en högklassig berättelse som borde kunna erbjuda de flesta en trevlig läsupplevelse, oberoende om man finner tanken på liv på Mars tilltalande eller inte.

-Sofia Sjö- 25.4.2007

Recensioner på de övriga skönlitterära Hugovinnarna 2006 hittar du genom dessa länkar: